Fordon
Volvo tjänar på Gripens Norgeflopp
Medan Saab deppar över att Norge valt det amerikanska stridsflygplanet F-35 i stället för svenska Jas 39 Gripen firar man i dag på Volvo Aero.
Volvo Aeros norska dotterbolag har nämligen skrivit ett treårskontrakt med den amerikanska motortillverkaren Pratt & Whitney, som ska leverera motorn F-35.
I dag var det en ceremoni på det norska försvarsdepartementet i Oslo då kontraktet mellan Volvo Aero och Pratt & Whitney undertecknades.
Avtalet är värt 3 miljoner dollar och gäller tillverkning av brännkammarhuset i motorn som har beteckningen F135.
Brännkammarhuset ärr den del i motorn som sprider och reglerar luftflöde och ser till att brännkammaren fungerar så effektivt som möjligt, uppger Volvo Aero i ett pressmeddelande på måndagen.
Volvo Aero Norge är även den enda tillverkaren av axlar till lågtrycksturbinen för F135 och en utvärdering pågår om tillverkning av andra komponenter.
- Om man ser till programmets livslängd finns det en mycket stor potential i det här avtalet. Tillverkningen av F135-motorn förväntas att fortsätta fram till år 2040, säger Fredrik Fryklund, informationschef på Volvo Aero Corporation i Trollhättan till Ny Teknik.
Tillverkningen i Trollhättan berörs dock inte av det här avtalet, men det genererar ändå omsättning som påverkar hela Volvo Aero-gruppen.
F-35 tillverkas av amerikanska Lockheed Martin, som köper motorn från Pratt & Whitney medan Gripen Next Generation tar sin motor från konkurrerande General Electric.
F-35 kallas omväxlande Joint Strike Fighter och Lightning II.
Joint Strike Fighter kallas det efterssom det har samprojekterats tillsammans med en rad länder som satsat utvecklingspengar i projektet, bland annat Norge.