Volvo satsar på flytande biogas

2007-12-04 15:32  

Ingen annan har gjort så många investeringar i grön teknik, cleantech, i år som Volvos riskkapitalbolag VTT. Det visar Ny Tekniks kartläggning. Den senaste satsningen är ett nytt bolag för flytande biogas.

Volvo Technology Transfer, VTT, bildar nu ett bolag som ska rena biogas med ny teknik, göra den flytande och lättare att få ut till tankstationerna.

Det är Volvos femte cleantechinvestering på bara några månader.

– Vi räknar med att vara igång i januari och tanken är att kommersialisera tekniken globalt, säger Anders Brännström, chef för Volvos riskkapitalbolag Volvo Technology Transfer, VTT.

Amerikansk teknik
Volvo har tecknat en exklusiv licens med ett litet amerikanskt bolag som utvecklat en ny teknik för att rena och omvandla biogas till flytande form.

Målet är att driva reningsanläggningar eller sälja processanläggningar till biogasproducenter. De brottas med problemen att biogasen är svår att få tillräckligt ren för att vara ett bra fordonsbränsle och blir ofta för dyr att transportera.

Med Volvos teknik kan de få ett rent, flytande bränsle som är enklare att få ut till tankställena. Biogasen kan då på allvar konkurrera som miljövänligt motorbränsle.

Går igång i Sverige och USA
Redan från start kommer det nya bolaget att ha verksamhet i både Sverige och USA. Anders Brännström vill dock inte avslöja hur mycket pengar som VTT gått in med.

– Vi har gjort en initial investering och planerar för en fortsättning, eventuellt med andra investerare, säger han till Ny Teknik.

Volvo har byggt upp en "cleantechportfölj"
I det tysta har VTT seglat upp som Sveriges ledande riskkapitalbolag på energi- och miljöområdet. Bara staten genom Industrifonden, Energimyndigheten och Sjätte AP-fonden satsar lika hårt, visar Ny Tekniks genomgång.

– Teknik som spar energi är intressant för Volvo. Vi började investera i den här typen av bolag långt innan det kallades för cleantech, säger Anders Brännström.

I förra veckan gick VTT in som del-ägare i El-forest, ett nystartat företag i Örnsköldsvik som utvecklat en skogsmaskin med elhybriddrift.

Tidigare i år har VTT investerat i Jensen Devices, Chromogenics, Chemrec samt det kanadensiska företaget Vaperma. Jensen Devices gör urladdningsrör som är en nyckelkomponent för att tända miljövänliga bilstrålkastare.

Chromogenics siktar på storskalig tillverkning av en tunn fönsterfolie som gör det möjligt att reglera insläppet av ljus och värme på elektrisk väg. Chemrec utvecklar teknik för att göra miljöbränsle av svartlut från massafabriker.

Gemensamt för investeringarna är att tekniken är intressant för Volvo och att Volvo kan bidra med sitt kunnande för att utveckla bolagen.

Bra idéer hittar alltid pengar
Totalt är VTT delägare i 19 unga teknikbolag, varav ungefär hälften kan kategoriseras som cleantech.

Anders Brännström anser inte att det råder någon brist på pengar för svenska cleantechbolag.

– Bra idéer hittar riskkapital i dag i stor utsträckning. Det är fler än vi som är aktiva och det kommer också ett antal nya fonder på det här området, säger han.

Nio cleantech-investeringar

Här är VTT:s investeringar i ny miljö- och energiteknik:
Biogasbolaget under bildande
Chemrec, Piteå, miljöbränsle av svartlut
Chromogenics, Uppsala, energibesparande fönsterfilm
Effpower,Göteborg, batterier för hybridfordon
El-forest,Örnsköldsvik, skogsmaskiner med elhybriddrift
Jensen Devices, Sollentuna, gasurladdningsrör för strålkastare
Proton, Tyskland, bränsleceller
Transic, Stockholm, kiselkarbidtransistorer för hybridfordon
Vaperma, Kanada, membran för etanolproduktion

Marie Alpman

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt