Fordon

Volvo ratar svensk leverantör

Här i monteringshallen hos Getrag i Köping skulle Volvos nya hybridbakaxel tillverkas. Men Volvo går utomlands med den fortsatta utvecklingen, vilket troligen också innebär att produktionen hamnar utanför Sverige. Foto: Getrag
Lars Ericsson

Den fortsatta utvecklingen av en elektrisk drivlina till Volvos framtidshopp, XC60, hamnar i Österrike. Därmed går Sverige och underleverantören Getrag i Köping miste om ett viktigt framtidsprojekt.

Publicerad

Trots att Volvo personvagnar är delägare i Getrag All Wheel Drive i Köping väljer nu Volvo att gå utomlands för den fortsatta utvecklingen av en ny bakaxel till hybridversionen av XC60.

Enligt uppgifter till Ny Teknik blir det konkurrenten Magna Steyr som fortsätter utvecklingen av den nya bakaxeln. Det innebär med största sannolikhet att även tillverkningen hamnar i Österrike.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här