Volvo lanserar budgetversion av elbilen XC40

2021-07-07 09:45  

En enklare och billigare variant med lägre effekt och mindre batteri. Nu har Volvo släppt en ny instegsmodell av sin elbil XC40. – Ett attraktivt erbjudande på den svenska marknaden, säger försäljningschefen Jessica Span.

När Volvo lanserade XC40 som elbil 2019 sa chefen Håkan Samuelsson att man hade passerat en viktig milstolpe. Men även om det ur ett symbolperspektiv var en otroligt viktig modell var det inte en bil som många svenskar hade råd med. Detta eftersom prislappen startade på väl tilltagna 699 000 kronor.

Volvo var förvisso noga med att säga att det var toppversionen, och att enklare alternativ skulle följa. Nu, efter snudd på två år så kommer då denna.

Den nya modellen som kallas för XC40 Recharge (istället för P8 Twin Engine) har bara en elmotor istället för två. Denna driver på framhjulen och levererar 231 hästkrafter.

Läs mer: Volvo Cars mål: 1 000 km räckvidd – här är nyheterna från Tech Moment
t

Men att man kapat en motor är inte det enda. Bilen har även ett mindre batteri, 69 kWh istället för 78 kWh – vilket innebär att räckvidden hamnar på ”cirka 400 km” per laddning. Övriga specifikationer såsom accelerationsprestanda samt huruvida dragvikt påverkas är inget Volvo avslöjat än.

Bortom batterier och hårdvara så säger Volvo att man även har slipat på mjukvaran för samtliga elbilar och att det ska ha gett bättre effektivitet och räckvidd jämfört med vad man hade när XC40 Recharge introducerades.

Allt sammantaget så har Volvo stora förväntningar på sitt nya erbjudande.

– Vi förväntar oss att denna nya variant kommer att bli mycket populär på flera av våra viktigaste marknader, säger Lex Kerssemakers, kommersiell chef på Volvo, i ett uttalande.

Så vad kostar då den nya instegsmodellen? Jo, kontantpriset ligger på 529 000 kronor. Alternativt kan man välja att prenumerera på den via Volvos abonnemang Care by Volvo och då startar månadskostnaden från 5 690 kr (tre år) alternativt 6 590 kr (tre månaders uppsägningstid).

Produktionen drar igång i höst vilket innebär att de som beställer ett exemplar kan få sin bil mot slutet av året.

Felix Björklund

Mer om: Volvo

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt