Volvo kör sitt mest extrema krocktest någonsin

2020-11-16 14:37  

Nya bilar släpps från 30 meters höjd. Krocktestet är utformat för räddningstjänsten – och ska vara det mest extrema som Volvo Cars har utfört.

Volvo Cars Safety Centre producerar en strid ström av krockade bilar, och räddningstjänsten har utnyttjat resursen för att träna sina specialister på losstagning och uttag med hydrauliska verktyg.

Men i dag kan passagerare klara en hård kollision med tämligen lindriga skador – och de kontrollerade krockarna skapar inte en påverkan som motsvarar de allra värsta olyckorna. Det handlar exempelvis om singelolyckor i mycket hög fart där de åkande skadas svårt.

Att klippa upp en svårt demolerad bil kräver erfarenhet. Personalen tränar på bilar från skrotupplag, men de kan ha 20 år på nacken – vilket innebär att deras karosser har en helt annan konstruktion och stålkvalitet än moderna bilar.


Bilder från Volvo cars.

Därför har Volvo skapat ett speciellt krocktest som ska replikera de svåraste olyckorna som räddningstjänsten står inför. För att återskapa förstörelsen har Volvo hissat upp nya bilar med en lyftkran och sedan släppt dem från 30 meters höjd. Tio fordon av olika modeller avverkades och de släpptes flera gånger.

– Normalt genomför vi bara krocktester i laboratoriet, så det här var första gången vi släppte bilarna från en kran. Vi visste att vi skulle se extrema deformationer efter testet, och vi gjorde detta för att ge räddningsteamet en verklig utmaning att arbeta med, säger Håkan Gustafson, senior utredare vid Volvo Cars team för forskning kring trafikolyckor, i ett pressmeddelande.

Läs mer: Extrema terräng-pickupen för de som redan har allt

Volvo Cars säkerhetsingenjörer hade gjort exakta beräkningar på hur stort tryck som skulle behövas för att uppnå rätt typ av skador på de olika bilarna. Nu ska alla de insamlade resultaten samlas i en forskningsrapport tillsammans med det efterföljande arbetet.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt