Volvo bäst i tveksamt stöldtest

2017-06-14 12:32  
Foto: DPA / IBL Bildbyrå

Omkring en femtedel av alla bilmodeller på den svenska marknaden får högsta betyg i försäkringsbranschens tester av hur stöld- och inbrottssäkra de är.

Problemet är att resultatlistorna haltar, eftersom flera av de stora tillverkarna inte låter sina modeller genomgå testen.

För knappt tio år sedan började den svenska bilförsäkringsbranschen testa nya bilmodeller efter samma princip som britterna gjort sedan 1993 under namnet NVSA (New Vehicle Security Assessment).

Vad som testas är hur stöld- respektive inbrottssäkra bilmodellerna är. Tillverkarna gör först en självdeklaration som sedan kontrolleras av försäkringsbolagen. Därefter betygssätt modellen med en till fem stjärnor.

21 procent av de testade bilmodellerna får toppresultat. Volvo behåller sin tätposition tillsammans med Porsche. Strax efter kommer Audi och Lexus och ytterligare en bit efter kommer Volkswagen och Seat.

Men vad som skiljer NVSA från till exempel säkerhetstesten hos Euro NCAP är att många tillverkare inte skickar in nya bilar för tester. Det gäller till exempel BMW, Fiat, Mazda och Mercedes, som därför bara får en stjärna.

– Min bedömning är att de här tillverkarna inte tycker att det är värt investeringen att testa bilarna. Jag tycker att det är ett rimligt krav att konsumenterna får det här bedömningsunderlaget när de ska välja ny bil, säger Anders Edvardsson, ansvarig för NVSA-normen i Sverige.

Fredrik Wharolén, kommunikationschef på Mercedes-Benz i Sverige har en annan förklaring till varför bolaget inte testar sina modeller _ det handlar om företagshemligheter.

– Vi tar stöldsäkerhet på största allvar och det är en av våra prioriterade frågor. Men hur vi jobbar förebyggande mot stölder är inget som vi vill dela med offentligheten, det är en process som vi vill ha full kontroll över själva, säger han till TT.

Gilla Ny Teknik på Facebook

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt