Fordon

Vassare och snålare motor med ny ventilstyrning

Insugningsventilerna påverkas av en pistong via en hydraulisk kammare, vars tryck regleras av en solenoidventil.

Alfa Romeo får i höst en motor med en ny teknik för insugningsventilerna. Med elektro-hydraulisk styrning kan effekten öka 10 procent och minska bränsleförbrukningen lika mycket.

Publicerad

Ventiltekniken har utvecklats vid Fiat Powertrain Technologies, och har fått namnet Multiair. Tekniken går ut på att kamaxeln påverkar insugningsventilerna genom en pistong via en hydraulisk kammare. Trycket i kammaren regleras genom en solenoidventil.

När solenoidventilen är stängd blir oljan i kammaren stum och överför lyftrörelsen från kamaxeln på traditionellt vis, förklarar Fiat i ett pressmeddelande.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här