Utan stödpengar riskeras svensk hybridteknik

2009-03-03 23:00  
Maud Olofsson, Foto: Pawel Flato

Ett tiotal företag har vänt sig till det nya statliga riskkapitalbolaget som ska hjälpa fordonsindustrin ur krisen. Nu växer kritiken mot att stödet dröjer och att reglerna är oklara. För Getrag i Köping är läget akut.

Företaget behöver hjälp med finansieringen för att ta fram en bakaxel med elmotor till Volvo. Men statens stöd till den här typen av projekt dröjer och nu riskerar utvecklingen i stället att flytta utomlands.

Uppdraget handlar om att ta fram en prototyp. Enligt uppgift till Ny Teknik konkurrerar Getrag med bland annat Magna Steyr i Österrike (bakaxel) och Iskra i Slovenien (elmotorer).

Snart ska Volvo bestämma sig för vem som får arbeta vidare.

Om Getrag inte får hjälp att finansiera sin utveckling är risken stor att Volvo väljer att lägga det fortsatta arbetet utomlands, hävdar Ny Tekniks källor.

Nu är Getrag på väg att söka ett lån från det nya statliga utvecklingsbolaget Fouriertransform.

- Men trots att regeringen gav klartecken till bolaget redan före jul, är det fortfarande oklart hur och var man ska ansöka om pengar, säger Lars Ericsson, vice vd för Getrag All Wheel Drive i Köping.

Magnus Olsson, rådgivare i externa forskningsprogram på Saab, säger att han har förståelse för att det tar tid att bygga upp ett nytt riskkapitalbolag från grunden.

- Men det är olyckligt att regeringen i flera månader har hänvisat till ett stöd som inte har någon substans. Det statliga utvecklingsbolaget existerade inte ens när regeringen började hänvisa till det, säger han.

Fouriertransform har tre miljarder i kassan. Bolaget ska fungera som ett statligt riskkapitalbolag, exklusivt för fordonsindustrin.

En interimstyrelse jobbar just nu med att få fart på verksamheten.

- Getrag är välkommet att kontakta mig, jag för redan samtal med ett tiotal bolag, säger interimstyrelsens ordförande Lars Erik Fredriksson, särskild rådgivare på näringsdepartementet.

Han räknar med att ha en styrelse klar den här veckan och att bolagets första investeringar kan ske under andra kvartalet i år.

* Men då kan det vara för sent för Getrag och en del andra bolag?

- Jag försöker arbeta så fort som möjligt, men det finns två starka krav som det gäller att balansera: det ska gå snabbt - och det ska bli bra.

Under tiden försöker transmissionstillverkaren i Köping att hitta finansiering från annat håll. Hur det ska gå till och vilka summor det rör sig om vill inte Lars Ericsson berätta.

En satsning på hybridteknik innebär att Getrag måste köpa nya maskiner och rekrytera specialister på design av hybridsystem.

- De senaste tio åren har vi investerat i snitt 200 miljoner kronor om året för att utveckla vår tillverkning, säger Lars Ericsson. Ska vi ta fram elektriska drivlinor måste investeringarna fortsätta i ungefär samma takt.

Drabbas hårt av krisen

* Getrag All Wheel Drive tillverkar och utvecklar system för fyrhjulsdrift och chassikomponenter. Företaget har 700 personer anställda i Köping och 15 personer i Göteborg.

* Omsättning 2008: 2,5 miljarder kronor.

* Viktigaste kunder: Volvo, Ford, Landrover och GM.

* Krisen inom fordonsindustrin har drabbat Köpingföretaget hårt. I oktober förra året varslade ledningen 250 personer - nästan var fjärde anställd av de 950 personer som då arbetade i Köping.

28 miljarder i kassan – men ännu inga utbetalningar

Totalt 28 miljarder kronor har den svenska regeringen utlovat i form av lån och lånegarantier till den krisdrabbade fordonsindustrin. Men än har inga pengar betalats ut.

•Fouriertransform – i praktiken ett statligt riskkapitalbolag, exklusivt för fordonsindustrin. Bolaget ska inte ge stöd, utan investera i FoU-projekt på marknadsmässiga grunder. Bolaget har 3 miljarder kronor till förfogande.

•Kreditgarantier - de svenska fordonstillverkare och leverantörer som uppfyller EUs krav ska kunna låna pengar från Europeiska investeringsbanken (EIB). För att det ska gå ställer svenska staten upp med kreditgarantier. Den ekonomiska ramen för garantierna är 20 miljarder kronor.

•Undsättningslån - större företag med mer än 500 miljoner i omsättning och som befinner sig i akut likviditetskris kan få ett undsättningslån från Riksgälden. Totalt handlar det om 5 miljarder kronor. Lånet ska vara återbetalt efter 6 månader.

•Mindre företag med färre än 250 anställda kan söka lån hos Almi. För att få låna pengar av Almi måste företagen gå igenom en vanlig kreditprövning.

Eddie Pröckl

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt