Usla batterier sänkte Fisker Karma

2012-03-27 17:03  

Nu kommer förklaringen till varför den nya lyx-elbilen Fisker Karma haft problem och stannat mitt på vägen. Det var inget fel på själva bilen – utan på batterierna.

UPPDATERAD Den amerikanska batteritillverkaren A123 Systems erkände i går kväll att batterierna som man levererat till Fisker Karma inte håller måttet.

I ett pressmeddelande säger batteriföretagets vd David Vieau att det är ett fabrikationsfel vid tillverkningen av litiumjon-cellerna vid företagets fabrik i Michigan som gjort att batteripaketen i Fisker Karma slutat fungera.

Han säger att alla levererade batteripaket kommer att bytas ut mot nya så fort man fått ordning på tillverkningen. Det kan ta en vecka.

Skandalen väntas kosta A123 Systems 55 miljoner dollar, cirka 400 miljoner kronor.

Fisker Karma, som lanserades i Sverige i tisdags förra veckan genom återförsäljaren Callisma i Danderyd, är designad av den danske bilbyggaren Henrik Fisker, konstruerad i USA och byggd av Valmet Automotive i Finland, samma företag som bygger Porsche Boxter och som förr byggde Saab Cabriolet.

Det är en plugin-hybrid med två elmotorer bak och en bensinmotor fram. Bensinmotorns uppgift är att driva generatorn och ge bilen fem gånger längre räckvidd än vid ren eldrift. Enligt Fisker går den 8 mil på en laddning och ytterligare 40 mil med bensinmotorn inkopplad.

Även bromsenergin tillvaratas. Dessutom har Fisker Karma ett tak av solceller som ger bilen ytterligare räckvidd.

Batteriproblemen upptäcktes redan i december vid Valmet Automotive. Man konstaterade att batteriepaketen läckte kylmedel, vilket skulle kunna leda till kortslutning.

Då återkallade Fisker mer än 200 bilar som levererats ut till återförsäljare.

Men batteriproblemet var inte löst, konstaterade den amerikanska tidningen Consumer Report för en månad sedan när man fick problem med sin inköpta testbil redan efter de inledande testerna.

Under ett av testmomenten började alla varningslampor blinka på instrumentbrädan och bilen stannade. Säkerhetssystemen lade automatiskt in växeln i neutralläge och sedan gick det inte att få igång bilen igen.

- Det är första gången vi haft en bil på test som slutat fungera innan vi ens gjort vår vanliga ”check-in-test”, skrev Consumer Report.

För Fisker blev det en kalldush eftersom bilen knappt har börjat säljas på allvar. Men nu kan Fisker skylla allt på A123 Systems.

Det verkar dock bara vara Michaganfabriken som haft problem. Det är därifrån Fisker köper sina batterier. Andra elbilstillverkare som GM med sin Volt och Mercedes verkar inte ha drabbats. De får sina batterier från A123 Systems fabrik i Kina.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt