Uppgift: Direktör fick sparken efter kritisk granskning av miljözoner

2019-01-03 16:55  
Målet i Sverige är att utsläppen från fordon ska ha minskat med 70 procent 2030 jämfört med 2010. Foto: Berit Roald

Stockholms trafikdirektör fick gå efter kritisk granskning av miljözoner, enligt uppgifter. Trafikborgarrådet Daniel Helldén ska också ha försökt påverka slutsatserna i rapporten.

Strax före jul fick Stockholms trafikdirektör Jonas Eliasson veta att han fått sparken. Han har haft uppdraget i tre år och har bland annat en bakgrund som professor i transportsystem vid KTH. Enligt Dagens Nyheter berodde det på att han satt sig emot en politisering av trafikkontoret och att trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) låg bakom beslutet.

Den officiella förklaringen lyder: ”Inför kommande period är vi överens om att samarbetsformerna mellan trafikkontoret och trafiknämnden behöver utvecklas ytterligare, vilket blir ett av uppdragen som en ny direktör nu tar vid", skrivet av stadsdirektör Magdalena Bosson.

Dagens Industri konstaterar nu att avskedet kommer i samband med en kritisk granskning av införandet av miljözoner, en fråga som Daniel Helldén driver hårt. DI har tagit del av granskningen som gjorts av trafikkontoret (som Jonas Eliasson var chef för) och miljöförvaltningen. Den ”totalsågar förslaget och pekar på mycket höga kostnader och marginell nytta”. DI har också tagit del av mejl och dokument som ska visa hur Daniel Helldén försökt påverka rapporten – något som Jonas Eliasson inte ska ha gått med på.

Tidningen konstaterar samtidigt att det är oklart hur stor påverkan rapporten om miljözonerna har haft på stadens beslut att sparka honom.

Daniel Helldén säger att han inte kan kommentera personalärenden eftersom stadsdirektören är den som ”entledigar förvaltningschefer”. Han förnekar att miljözonerna har spelat in på beslutet att sparka Eliasson. Som svar på varför han har försökt att påverka utredningen om miljözonerna svarar han att "vi ställer frågor därför att vi inte får ihop logiken på vissa platser och vad man säger i den.”

Fakta: Miljözoner

Regeringen gav i fjol kommuner möjlighet att från 2020 införa miljözoner i klass 2 och 3

För att få köra i klass 2 krävs att personbilar, lätta bussar och lätta lastbilar klarar utsläppskraven i Euro V eller Euro VI, för så väl bensin- som dieselmotorer. Från 1 juli 2022 skärps kraven för dieselbilar som då måste uppfylla kraven för Euro VI.

I miljözon klass 3 får endast elfordon, bränslecellsfordon och gasfordon köra, lätta som tunga. För gasfordon gäller utsläppskrav Euro VI. Tunga fordon med laddhybriddrivlina får köra om de uppfyller Euro VI.

Johan Kristensson

Mer om: Miljözon

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt