Tyska delstaten investerar i fordonet som byter skepnad

2020-09-28 09:45  

Ta fram en grundstruktur till ett fordon. Sätt sedan på valfri tillsats ovanpå. Så kan fordonet ändras från mini-buss till godstransportör eller försäljningsplattform.

Det är det tyska centret för luft- och rymdfart, DLR, som har utvecklat konceptet, som kallas U-Shift. Projektet har finansierats med 124 miljoner kronor av Baden-Württemberg, delstaten med Stuttgart som huvudstad.

Nu har DLR fått fram en fullt fungerande version av sitt autonoma koncept. Det u-formade grundfordonet huserar alla de komponenter som krävs för framdrivning och autonomi. Fordonets konststycke är de utbytbara poddarna som innebär att U-Shift kan tjäna som allt från en skyttel för persontransporter, till en mobil försäljningsplattform eller en lösning för paketleveranser.

Fordonet har ungefär samma storlek som en stor skåpbil. Skytteln erbjuder sju sittplatser plus ett fällbart säte – och podden för last kan svälja fyra europallar. Av säkerhetsskäl är grundplattan i dagsläget fjärrstyrd, men den ska i framtiden vara helt autonom. En andra helt autonom prototyp som kan köra i cirka 60 km/h är planerad till 2024.

Läs mer: Nu börjar 5g-bussen köra i Stockholm

The Institute of Measurement, Control and Microtechnology (MRM) vid Ulm University har stått för automationen. DLR:s Institute of Vehicle Concepts har också fått hjälp med utvecklingen av drivlinan från Stuttgart Research Institute of Automotive Engineering and Vehicle Engines (FKFS). Chassi och elarkitektur har utvecklats vid Karlsruhe Institute of Technology (KIT) av the Institute of Vehicle System Technology (FAST) samt the Institute for Information Processing Technology (ITIV).

Foto: DLR

Eldriften ger en tyst och utsläppsfri gång – och mångsidigheten ska innebära att U-Shift tillbringar mycket tid i trafik, vilket torde borga för en god lönsamhet. Samtidigt kan själva poddarna tillverkas till en mycket lägre kostnad än ett enskilt fordon.

– Vi vill göra morgondagens mobilitet mer hållbar, effektiv och praktisk. Helt nya produkter och affärsmodeller kan komma ur futuristiska innovationer som fordonskonceptet U-Shift. Det är väsentligt att vi ger stöd till våra små- och medelstora verksamheter i Baden-Württemberg under bilindustrins övergångsprocess och hjälper dem att hitta en ny roll inom fältet framtida fordonskoncept och mobilitetslösningar, säger Nicole Hoffmeister-Kraut, finansminister för Baden-Württemberg, på DLR:s hemsida.

Nästa steg är att utveckla en praktisk mekanism för att byta poddarna. Forskarna ska också vässa drivlinan, installera nya batterier samt hårdvara och sensorer för autonomi såväl som uppkoppling mot nätverk. Till detta undersöker man i samtal med näringsidkare och privatpersoner vad de har för önskemål – och vilka möjligheter som finns för ytterligare smarta poddlösningar.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt