Tygsäck skyddar flyget mot bomber

2015-07-30 13:31  

En avancerad textilsäck kan skydda flygplan mot explosioner i bagaget. En svensk kompositexpert har deltagit i utvecklingen.

I mitten av juli exploderade flera bomber ombord på flygplan på den brittiska flygplatsen Cotswold. Det var inga terroristattacker utan ett dramatiskt test av det nya bombskyddet Flybag, en mjuk men extremt tålig textilsäck.

Testerna, som du kan se i filmen här ovan, gjordes på ett uttjänt Boeing 747 och en gammal Airbus 321. Det ena planet var oskyddat och fick förödande skador; ett stort hål revs upp i flygplanskroppen. Men det andra planet var helt oskatt efter att en lika stor bomb exploderat i en väska inne i Flybag.

- Bomberna var lika starka som den som orsakade flygkatastrofen i Lockerbie 1988, säger kompositexperten Tord Gustafsson från Luleå.

När Flybag började utvecklas i ett EU-finansierat projekt år 2007 var han utvecklingsansvarig och ägare på APC Composite i Luleå, som deltog i projektet. Sedan dess har han lämnat företaget, men följer fortfarande projektet och håller tät kontakt med den italienska projektledaren Donato Zangani.

Säckens väggar är bara några mm tjocka. De tillverkas av fyra lager textiler som är vävda av runda och platta fibrer av aramid – ett material som är mer känt under varumärket kevlar. När en bomb exploderar töjs säckens väggar ut på ett kontrollerat sätt för att ta upp krafterna i tryckvågen. Därefter pyser övertrycket ut genom ett specialutvecklat blixtlås. Inget syre kan tränga in i säcken så branden som efter explosionen dör snabbt ut. Textilen står också pall för det splitter som skapas när bagaget slits i stycken.

Tord Gustafsson berättar att han varit med när säcken har testas i labbmiljö tidigare, som i den här filmen från 2011.

Men på Cotswoldflygplatsen i juli gjordes för första gången experiment med explosioner i kommersiella flygplan.

Flygplatsernas säkerhetssystem ska naturligtvis upptäcka bomber så att de aldrig har en chans att nå flygplanets bagageutrymme. Säcken är tänkt som en extra säkerhetsåtgärd.

 

Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev!

 

Charlotta von Schultz

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt