Tuffaste banan för bilarna

2014-06-10 06:35  

GRAFIK. Framtidens fordon ska avstyra olyckor, vara uppkopplade och köra sig själva. Det ställer höga krav på säkerheten – och på testerna innan fordonen släpps ut i trafiken.

Ny Teknik har besökt testbanan Asta Zero, där avancerad fordonsteknik ska provas i realistiska trafikmiljöer, utanför Borås.

– Traditionella testbanor är byggda för att köra i hög hastighet och utvärdera fordonens livslängd och prestanda. Här kan man prova säkerhetsfunktioner i vanliga trafikmiljöer. Vi kan skapa vilka trafikscenarier som helst, och det är unikt, säger Pether Wallin, vd för Asta Zero.

Det finns fyra trafikmiljöer att välja på: stadsmiljö, landsväg, motorväg och en höghastighetsbana. Anläggningen, som kostat drygt 500 miljoner kronor att bygga, invigs i augusti. Men den första användaren, Volvo personvagnar, drar igång sina tester redan i juni.

I dagsläget har Asta Zeros svenska partner bokat banan till cirka 75 procent av ett skift. Nu hoppas Pether Wallin locka fordonstillverkare och underleverantörer från resten av Europa, Japan och USA. Målet är fylla tre skift.

Charlotta von Schultz

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt