Toyota visar sin version av det luftlösa däcket

2017-11-02 08:05  
Foto: Toyota

Redan i dag rullar gräsklippare på luftlösa däck – men för bilbranschen kommer en kommersiell produkt dröja många år. På Tokyo Motorshow visade dock Toyota upp sin lösning, som kan finnas i handeln 2020.

Teknikområdet är inte nytt – redan 2014 visade Michelin upp en prototyp av sitt luftlösa radialdäck X-Tweel på bilmässan i Paris. Konstruktionen består av ett nav som förenas med slitbanan via mjuka flexibla ekrar av polyuretan. I dag sitter däckmodellen på långsamtgående fordon som gräsklippare och golfbilar. Även Bridgestone har utvecklat en egen version av luftlösa däck.

Den lätta konstruktionen gör teknikområdet intressant för bilar med alternativa drivkällor, där viktbesparing är avgörande för en ökad räckvidd. Men för bilbranschen ligger en kommersiell produkt fortfarande många år in i framtiden. Olika tillverkare är dock på gång. På Tokyo Motorshow visade Toyota upp luftlösa däck, monterade på det vätgasdrivna konceptet Fine-Comfort Ride.

Bilen har elmotorer monterade i hjulen. De består av ett gummiband som ligger ovanpå en fälg av plast och aluminium. Med motorn har de samma vikt som ett standardhjul, men Toyotas chefsingenjör Takao Sato tror att man ska kunna banta bort fem kilo per hjul till år 2025, vilket motsvarar 30 procent av vikten.

Läs mer:

Läs mer: Nya batterierna: 6 minuters laddning ger 32 mil

– För biltillverkare är luftlösa däck främst ett attraktivt alternativ för elbilar. Fine-Comfort Ride är stor som en crossover/suv, men de här hjulen skulle kunna användas av vilken elbil som helst, säger Takao Sato till Autonews.

Sumitomo Rubber Industries, som tillverkar själva däcket, har redan testat konstruktionen på golf- och minibilar. Nu har fler biltillverkare har visat intresse för produkten. Ett hinder är dock att däcket i dag har en 10-20 procent högre friktion än standarddäck. Däremot är tillverkningskostnaden ungefär densamma som för ett ordinärt däck. Sumitomo Rubber Industries tror att en produkt kommer finnas i handeln till år 2020.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt