Fordon

Toyota visar sin version av det luftlösa däcket

Foto: Toyota

Redan i dag rullar gräsklippare på luftlösa däck – men för bilbranschen kommer en kommersiell produkt dröja många år. På Tokyo Motorshow visade dock Toyota upp sin lösning, som kan finnas i handeln 2020.

Publicerad

Teknikområdet är inte nytt – redan 2014 visade Michelin upp en prototyp av sitt luftlösa radialdäck X-Tweel på bilmässan i Paris. Konstruktionen består av ett nav som förenas med slitbanan via mjuka flexibla ekrar av polyuretan. I dag sitter däckmodellen på långsamtgående fordon som gräsklippare och golfbilar. Även Bridgestone har utvecklat en egen version av luftlösa däck.

Den lätta konstruktionen gör teknikområdet intressant för bilar med alternativa drivkällor, där viktbesparing är avgörande för en ökad räckvidd. Men för bilbranschen ligger en kommersiell produkt fortfarande många år in i framtiden. Olika tillverkare är dock på gång. På Tokyo Motorshow visade Toyota upp luftlösa däck, monterade på det vätgasdrivna konceptet Fine-Comfort Ride.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här