Tesla delvis ansvarigt för fjolårets krasch

2019-09-05 13:49  
Föraren i en Tesla som kraschat med en brandbil hävdar att den var i självkörande läge. Foto: TT

Nu är utredningen av den uppmärksammade krocken mellan en självkörande Tesla och en brandbil klar. Kraschen var delvis Teslas fel, konstaterar myndigheten som har utrett olyckan.

Föraren inuti den Tesla Model S P 85 som var inblandad i fjolårets krasch med en brandbil i Culver City, Kalifornien, ska inte ha haft händerna på ratten eller fötterna på bromsen. Men myndigheten National Transportation Safety Board, NTSB, som har utrett haveriet menar ändå att det inte går att skylla olyckan helt på föraren. Skälet är att autopiloten var påslagen.

”En förares ouppmärksamhet, övertro på sin bils avancerade förarassistentsystem och användning av systemet på ett sätt som inte överensstämmer med tillverkarens vägledning, i kombination med ett system som gör det möjligt att frikoppla föraren från köruppgiften ledde till kraschen i Culver City, Kalifornien den 22 januari 2018” skriver NTSB i ett pressmeddelande.

Enligt utredningen ska olyckan ha inträffat när Teslan plötsligt började accelerera. Brandbilen stod parkerad diagonalt längs en vägfil när Teslan träffade dess baksida, i ungefär 50 km/h. Bromsarna i Teslan slogs inte på automatiskt, men systemet hade hunnit uppfatta risken för en stundande kollision 0,49 sekunder innan kraschen.

Läs mer: Tesla kraschade med brandbil – kan ha kört på autopilot

Utredningen visar också att autopiloten var i gång i strax över 29 minuter och att föraren under den här tiden bara haft händerna på styret i totalt 78 sekunder. Under de sista 13 minuterna före kraschen slog autopilotsystemet på grund av detta flera gånger på en varning, som föraren alltså ska ha ignorerat.

I användarmanualen till Tesla Model S finns åtskilliga varningar om begränsningarna med autopilot-funktionen. Där betonas också att föraren hela tiden ska ha händerna på ratten.

Ingen skadades i kraschen.

Ania Obminska

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt