Fordon

Termokraftverk spar vikt i flygplanet

Termokraftverk utplacerade i flygplanskroppen kan spara kilometervis med kabel, enligt EADS och forskare i Wien.

Publicerad

Termogeneratorn utnyttjar temperaturskillnaden mellan det kalla flygplansskrovet och temperaturen i kabinen. Generatorn ger mellan 8 och 10 milliwattimmar, tillräckligt för att driva sensorer som känner av exempelvis försvagningar i skrovet och skickar uppgifter trådlöst.

I generatorn finns en liten vattenbehållare som fungerar som buffert för temperaturändringar, exempelvis när planet landar och luften på marken är kallare än den inne i kabinen. Även då alstrar termogeneratorn ström.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här