Tekniska problem försenar batterifärjan Tycho Brahe

2017-06-20 15:30 John Edgren  
Tycho Brahe är först ut att byggas om till batteridrift. Foto: HH Ferries

Redan under sommaren skulle passagerare kunna åka batterifärja mellan Helsingborg-Helsingör. Men nu ställs Tycho Brahes premiär in. ABB har stött på tekniska problem kring laddningen i hamn.

ABB har konverterat två av HH Ferries Groups färjor från dieselelektrisk drift till ren eldrift. Sedan i våras har M/F Tycho Brahe och M/F Aurora legat i torrdocka vid Landskronavarvet. Där har de bland annat utrustats med specialbyggda vätskekylda litiumjonbatterier på 4.16 MWh. Vart och ett motsvarar kraften hos fler än 5 000 bilbatterier. Rederiet räknar med att respektive färja kommer halvera sina utsläpp på sträckan Helsingborg-Helsingör.

Tycho Brahes invigning var planerad till den 20 juni, men nu meddelar HH Ferries Group att de tvingas skjuta premiären på obestämd framtid. Det är ABB:s tekniker som har stött på patrull.

– Det rör sig om laddningen ship to shore. Nu jobbar vi för att lösa problemet så fort som möjligt. Vi försöker rätta till det här systemet och få det att fungera. Alla de andra systemen ombord är operativa, säger Cecilie Heavens, Global Head Marketing and Communications BU Marine and Ports, för ABB.

Laddningen inleds så fort färjan lägger till. I Helsingör ligger spänningen i starkströmskabeln på 10,4 kV, vilket ger en laddtid på 5,5 minuter – och med 10,7 kV i Helsingborg tar laddningen 9 minuter.

Läs mer: Robot laddar batterier som ska driva färjorna

Att manuellt hantera en starkströmskabel med väldigt hög spänning skulle medföra stora riskmoment. Därför är laddningsprocessen helt automatiserad. Anslutningen av kabeln sköts av en industrirobot på vardera sidan av sundet.

Men tester inför leverans avslöjade vad ABB kallar ”en teknisk utmaning vid vissa förhållanden” rörande proceduren kring kopplingen mot starkströmskabeln.

ABB kan dock inte ge Ny Teknik några fler detaljer, eller besked om hur långvarig förseningen kan bli för Tycho Brahe. Det är också oklart om Auroras debut kommer försenas. HH Ferries Group försäkrar att förseningen inte kommer påverka trafiken på sträckan Helsingborg-Helsingör.

Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev!

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt

SPONSRAT INNEHÅLL

ANNONS