Svenska bilindustrin skeptisk till metanol

2007-03-13 23:00  

Volvo och Saab är skeptiska till metanol. Det är giftigt, farligt att hantera och ger kortare körsträcka per liter bränsle. - Men tekniskt är det inga problem, säger Kjell AC Bergström, chef för Saabs motortillverkning.

- Vi fokuserar helt på etanol just nu, säger Anders Kärrberg, miljöchef på Volvo Cars. Det är miljömässigt bra, kan göras från olika råvaror, tekniken utvecklas och det börjar finnas en affär för oss.

- Just nu är vi ganska kalla till metanol. Det är en farlig kemikalie att sätta i omlopp.

Men etanolbilar går lika bra att köra på metanol. För att få bästa verkningsgrad behövs en omkalibrering, men hårdvaran klarar båda alkoholtyperna lika bra.

- Vad gäller kemisk aggressivitet finns ingen större skillnad mellan metanol och etanol, säger Kjell AC Bergström, chef för Saabs motortillverkning.

- Vi har anpassat våra motorer för alkoholdrift: rostfritt stål i stället för aluminium, packningar och andra plaster är av en sort som varken sväller eller torkar ut i alkohol. Hela bränslesystemet inklusive tank är utbytt.

Svenska Petroleuminstitutet, SPI, vill inte ha en storskalig användning av metanol.

- Metanol har en rad otrevliga egenskaper, säger Ulf Svahn, vd på SPI. I nuläget föredrar vi etanol, även om det inte heller är svaret på alla frågor. Det är en pusselbit. Vi kommer att sicksacka oss fram på vägen mot nya drivmedel, och vi måste acceptera att vi ibland gör fel saker. Det finns inget enkelt guldkorn.

Bensinbolagen är inte heller förtjusta i metanol, men beredda att hantera bränslet.

- Metanol är kemiskt aggressivare än etanol, men inte så mycket. Vi hanterar E85, om det skulle komma M85 på bred front får vi se till att det finns korrosionsskydd där det behövs

i tankar och pumpar. Det är inget stort problem, säger Bjarne Lindberg, bränsleexpert på Statoil.

Eddie Pröckl

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt