Svensk ambulans kapar vikten med kolfiber

2010-12-03 08:47  
Kolfiberkarossen väger 110 kg, hälften så mycket som en konventionell ambulanskaross.

En ny sandwichkonstruktion med kolfiber kapar vikten med 110 kilo. Nu är den svenska ambulansen klar för export till Europa.

Specialbilföretaget Nilsson Special Vehicles i Laholm har börjat tillverka en viktbantad ambulans. Den nya karossen väger cirka 110 kilo, hälften så mycket som föregångaren. Hemligheten ligger i en stark sandwichkonstruktion med en kolfiberarmerad komposit och en kärna i divinycell.

- Hög tjänstevikt är ett stort problem i dagens ambulanser där man vill ha mycket räddningsutrustning och apparatur. Nu ökar vi lastkapaciteten och kan ändå ha fyrhjulsdrift så att ambulansen inte kör fast i snö och is, säger vd Per Dahlström.

Hittills har företaget tagit emot cirka 60 svenska beställningar på den nya ambulansmodellen som kostar cirka 1 miljon kronor. Nu har fordonet fått ett europeiskt helbilsgodkännande. Det innebär att den kan marknadsföras och säljas i alla EU-länder.

- Vi siktar bland annat på Danmark, Holland, Österrike och Belgien och även Schweiz, säger Per Dahlström.

Företaget utgår från en Volvo V70 som kapas, förlängs och får en ny överbyggnad. Överbyggnaden till den nya ambulansen tillverkas av Faiber Plast i Skene och levereras i ett stycke. Att passa in den på chassit och limma fast den tar något dygn. Därmed minskar ledtiden med cirka två veckor jämfört med den tidigare karossen i glasfiber som monterades på del för del.

Rutorna tillverkas i klar polykarbonat från Hammerglas i skånska Förslöv. De väger hälften så mycket som glas är dessutom okrossbara.

Nilsson Special Vehicles tillverkar även andra specialfordon som begravningsbilar, limousiner, direktionsbilar och skottsäkra bilar. Även dessa har en Volvo i botten. 

Charlotta von Schultz

Mer om: Kolfiber Ambulans

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt