Svävtåg kör 500 på förlängd magnetbana

2013-08-29 14:57  
Senaste generationen magnetsvävtåg på testbanan i Ysmanashi. Foto: JR Tokai

Japanska järnvägsbolaget JR Tokai inledde i dag prov med magnetsvävtåg på en testbana som förlängts till 43 km.

Den tidigare testbanan i Yamanashi mätte 18,4 km. På den kördes ett svävtåg i rekordfarten 581 km/h år 2003. De testkörningar som inleds i dag kommer snarare att ligga i hastighetsområdet 500 km/h.

På den nya banan finns möjlighet att testa höga hastigheter i tunnlar. Dessutom ska tågen förlängas från fem vagnar i dag till nio vagnar 2015 och senare upp till tolv vagnar så att tåget får en total längd av 299 meter.

JR har planer på att bygga en magnettågförbindelse mellan Tokyo och Nagoya som ska vara klar 2027, och senare en förlängning till Osaka som ska kunna tas i drift 2045. Sträckan Tokyo - Nagoya kan då avverkas på 40 minuter och sträckan Tokyo - Osaka på 67 minuter. Avståndet mellan Tokyo och Osaka är ca 550 km.

JR Tokai använder sig av en magnetsvävteknik baserad på supraledare som medger ett gap mellan vagnar och bana på ca 10 cm. Levitationen börjar först vid hastigheter över 160 km/h. Innan dess går tåget på gummihjul. Man hr valt den här tekniken eftersom den är mer okänslig för jordbävningar. Tyska Transrapidtågen ligger närmare banan, med en spalt på endast 1 cm, men den tekniska lösningen är olämplig i seismiskt oroliga regioner.

Den senaste uppskattningen av kostnaderna för svävtågsförbindelsen ligger runt 800 miljarder kronor.

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt