Studie: Elbilar blir för dyra

2010-01-08 15:13  
Strömmande energi Foto: Colourbox

Priset på batterier kommer inte att sjunka till en sådan nivå att kunden får igen de höga kostnaderna för elbilar, spår Boston Consulting Group.

Bilindustrin kalkylerar med att batterikostnaden i elbilar kommer att sjunka från dagens över 1000 dollar per kilowattimme till under 250 dollar kilowattimmen på tio år.

Men för en sådan prissänkning finns det inget som talar idag, menar Boston Consulting Group i sin studie. Batteriutvecklingen kommer inte att ta så snabba steg fram till 2020.

Snarare handlar det om en kostnadsminskning på 40 procent, till en kostnad runt 400 dollar per kilowattimme, hävdar studien.

För att en helt eldriven bil då ska löna sig behövs en återbetalningstid på 15 år, och för en hybrid som Chevrolet Volt blir tiden 19 år.

- Konsumenter kan tänka sig en återbetalningstid på tre år eller mindre för extrakostnaden, säger Massimo Russo vid konsultbolaget till Detroit News.

Det är heller knappast troligt att de generösa statliga subventioner som åtminstone finns i USA idag på upp till 7500 dollar kommer att finnas kvar om tio år.

Endast chockhöjda bensinskatter, chockhöjda bensinpriser, nya statliga subventioner eller körsträckor som är tre gånger längre än idag skulle motivera en investering i eldrift.

Bostongruppen gör bedömningen att endast 3 procent av bilparken har eldrift om tio år. Det året är 27 procent av nybilsförsäljningen bilar med någon typ av eldrift, men den överväldigande majoriteten av dessa är hybridbilar. Rena elbilar och bilar med utökad räckvidd, som Chevrolet Volt, kommer bara står för en blygsamdel av elbilsflottan menar bedömarna.

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt