Stockholm pressar priset på elbilar

2010-01-18 09:44  
Fiat 500 är en av de "riktiga" bilar som kommer med eldrift. Foto: Fiat

Stockholms stad och Vattenfall samlar nu på sig intresseanmälningar från svenska företag, kommuner och organisationer för att kunna göra en internationell upphandling av elbilar till bra priser.

- Vi kanske inte kan få tusentals elbilar till Sverige inom kort, men vårt gemensamma initiativ förbättrar oddsen för att få hit dem snabbare och till bättre villkor och pris, säger Eva Sunnerstedt, projektledare för Miljöbilar i Stockholm.

Under två månader har Stockholms stad och Vattenfall undersökt intresset för elbilar hos svenska företag, kommuner och organisationer.

Hittills har man fått in drygt 100 svar som indikerar ett behov av cirka 12 000 eldrivna fordon – både elbilar och laddhybrider - under de närmaste fyra åren.

- Ungefär en tredjedel är laddhybrider och två tredjedelar rena elfordon, säger Göran Lundgren, ansvarig för affärsutveckling på Vattenfall, till Ny Teknik.

Bland dem som från börjat visat intresse finns Riksbyggen, ISS, Folksam, Herz, Uppsala och Malmö.

- En del av företagen har långtgående ambitioner att byta ut hela sin bilflotta mot elbilar och laddhybrider. Många av de här företagen har ju tusen eller fler företagsbilar i sin ägo, säger Göran Lundgren.

Mätningen ingår i en förstudie inför en gemensam upphandling som Stockholms stad och Vattenfall satt igång för att lösa bristen på elbilar i Sverige.

- Genom att agera tillsammans med kommuner och andra företag vill vi uppmärksamma fordonsindustrin på att Sverige är en intressant marknad, så att vi får tillgång till moderna elbilar så tidigt som möjligt, säger Erik Wijnbladh, projektledare på Vattenfall.

Förstudien pågår fortfarande och företag och organisationen uppmanas att gå in på sajtenElbilsupphandling.nu och beskriva sitt elbilsbehov.

Här är länken direkt till enkäten.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt