Specialutvecklade elbilsfälgar uppvisade

2019-03-04 16:06  
The New Aero utvecklar aerodynamiskt utvecklade fälgar för Tesla Model S. Foto: The New Aero

Den svenskutvecklade fälgen som ska sänka en Tesla Model S energiförbrukning med 5 procent vid landsvägskörning är nu lanserad.

Ny Teknik berättade för snart ett år sedan om företaget The New Aero som består av Alexander Florman, Rasmus Eriksson och Uli Heckmann.

Eftersom det inte längre går att köpa Teslas aerodynamiska fälg, designad för att sänka energiförbrukningen, bestämde de sig för att ta fram en egen variant. Nu är designen mönsterskyddad och 220 färdiga fälgar på väg från den italienska tillverkaren Fondmetal.

Syftet med designen är att förlänga räckvidden, elbilens akilleshäl. Simuleringar har visat att fälgarna minskar luftmotståndet med 9,9 procent jämfört med Turbine-fälgarna. Vid 80 kilometer per timme står luftmotståndet för hälften av energiförbrukningen på en Model S, enligt företaget självt. Fälgarna skulle i det fallet kunna ge en räckviddsförlängning på 5 procent, allt annat lika.

En bredare variant fick tas fram

Det senaste året har dock inte förlöpt utan friktion, eller luftmotstånd om man så vill. Fälgen har dimensionen 21”x8,5” (diameter x bredd mätt i tum) och är smidd i stället för gjuten för att klara 750 kilo samtidigt som den inte blir för tung. Men det visade sig att det inte fanns däck med bredden 8,5" som klarade så hög vikt. För Model S med största batteri överskreds därför tillåt vikt på bakaxeln.

Under senhösten bestämde sig företaget därför att ta fram en 9" bred version anpassad för de tyngsta bilarna. Båda versionerna är nu internationellt ECE-typgodkända, berättar Alexander Florman, vd.

Siffran 9,9 procent är simulerad. Ska ni även ta fram ett riktigt, uppmätt, värde?

– Ja, men det är svårt att få fram. En vindtunnel är ett alternativ. Vi har hittat en oval (testbana, reds anm) i Tyskland där man får köra i 120 kilometer per timme. Eller så kan vi samla in data från bilar som rullar. Men det tar tid att få ihop, säger han.

Model X och Model 3 på lut

Målet är att sälja de beställda uppsättningarna det närmsta året. Beroende på hur det går vill företaget även ta fram versioner för Model X och Model 3, med diametern 22 respektive 19 eller 20 tum.

Fälgarna fungerar förstås till fler bilar än Tesla Model S, förutsatt att storlek, bultmönster och inpressningsdjup stämmer överens. Gissningsvis kommer den dock inte hamna på speciellt många bilar med förbränningsmotor, där räckvidden sällan är ett problem.

En uppsättning av den smalare varianten har ett listpris på 49 500 kronor.

Rättad version: Ett par fel korrigerade.

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt