Fordon

Spaniens övergivna satsningar

Marc Femenia
Tanken var att flygpassagerarna på den nya storflygplatsen Ciudad Real utanför Madrid skulle kunna ta sig direkt till stationen för höghastighetståg. Men efter tre år i drift lades flygplatsen ner. Foto: Marc Femenia
Den kostade 10 miljarder kronor att bygga och har en av Europas längsta landningsbanor. I dag står jätteflygplatsen Ciudad Real utanför Madrid övergiven. I december förra året gjordes ett misslyckat försök att sälja den på auktion. Foto: Marc Femenia
Framtidsstaden i norra Spanien skulle innehålla en teknikpark för 100 miljöföretag, konferensanläggning, hotell, miljövänliga bostäder, hundratals parkeringsplatser med laddstolpar etc. Bygget stoppades förra året på grund av ekonomiska problem. Byggtillståndet har i efterhand underkänts. Ironiskt nog står hela komplexet på särskilt skyddad mark. Foto: Marc Femenia
Många av Spaniens nybyggda motorvägar har låg trafiktäthet. På denna väg mellan León och Astorga passerar bara 4 000 bilar per dygn. Minst 10 000 skulle krävas för att vägen skulle vara motiverad. Foto: Marc Femenia
En tio kilometer motorväg i Katalonien som inte leder någonstans. Motivet till att den hamnade just här, långt från närmaste knutpunkt: Det var lätt att köpa loss mark. Foto: Marc Femenia
Bygget av den 87 kilometer långa höghastighetsbanan i bergiga Galicien har kostat drygt 20 miljarder kronor. 50 kilo­meter går antingen i tunnlar eller på viadukter som denna i O Eixo. Passagerarna är få. Under tåglinjens första år 2012 var beläggningen bara 15 procent. Foto: Marc Femenia
När flygplatsen i La Rioja öppnades 2003 var den tänkt att få 300?000 passagerare per år till 2015. Förra året blev det 10?600. I dag lyfter tio plan i veckan och flygplatsen håller stängt på helgerna. Foto: Marc Femenia
För tio år sedan bestämde den spanska regeringen att bygga 51 nya avsaltningsanläggningar längs medelhavskusten. Hittills står 17 klara som går på sparlåga. Ytterligare 15 har påbörjats men i de flesta fall har bygget stannat av. I Balerma har arbetet återupptagits sedan EU hotat med återkrav på utbetalade bidrag. Foto: Marc Femenia

Flygplatser som ingen använder. Höghastighetståg som ingen åker. Vägar som inte leder någonstans. Och längs hela den spanska medelhavskusten: avsaltningsanläggningar som är för dyra för att användas. Spanien är fullt av misslyckade teknikprojekt.

Publicerad

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →

Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.


Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här