Fordon

Snålbilen som kan kastas på komposten

Det var stor uppslutning på KTH:s campus på onsdagseftermiddagen när Aurora avtäcktes. (Foto: Lars Anders Karlberg).
Projektledaren Mikael Hellgren såg nöjd ut på avtäckningen av Aurora.
Inget fel på nyfikenheten hos den församlade premiärpubliken.
Motorn på bilden är inte HCCI-motorn utan Honda-reserven.
Aurora tävlar i klassen Urban Concept Car och Agilis i Prototype Class.
Ellie Ovegård Wikström, Emelie Skyllermark och Anton Wager ingår i karossteamet.
Fatim Ekekrantz är försteföraren i Aurora-teamet.
Simara Peréz är försteförare i Agilisteamet.
Agilis projektledare Kjell Andersson i röd jacka spanar in Agilis när andra tittar på Aurora.

KTH Eco Cars visade i går upp sina två tävlingsbilar Aurora och Agilis inför snålbilstävlingen Shell Eco Marathon i Tyskland nästa helg. Den nya svarta skönheten Aurora är byggd av hampa och sojabönsolja - miljövänligt material som går att kompostera.

Publicerad

Auroras kaross är gjuten i samma form som förra årets KTH-bil Spiros, men i stället för kolfiber och exopilim har man valt hampa och tribest - en plast som är baserad på sojabönsolja.

Tribesten vakuuminjiceras i hampaväven, som sedan får härda i nära 100 grader i 17 timmar.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här