Fordon

Snålare, renare och tystare i luften

Boxwingplanet, en studie av Bauhaus Luftfart eV
Turbofläktmotor med växellåda

Först 15, sedan 20 och därefter 30 procent lägre koldioxidutsläpp. I flygmotortillverkaren MTUs utvecklingsprogram är passagerarplanen både energisnålare och tystare år 2035.

Publicerad

Utvecklingsprogrammet kallas Claire ( Clean Air Engine) och lades fram förra året. Det syftar till att ta fram renare och tystare flygmotorer i tre steg.

I första fasen satsar man på att utveckla en växellåda till den konventionella jetmotorn, en s k geared turbonfan. Genom att placera en planetväxel mellan lågtryckfläkt och lågtryckturbin kan man få turbinen att arbeta vid optimalt varvtal.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här