Fordon

Smärtgränsen: 50 procent

Smärtgränsen går vid ett halverat Volvo i Sverige. Då börjar fordonsklustret med underleverantörer, forskning, utbildning och återväxt att falla sönder.

Publicerad

- Det ser inte bra ut just nu, men det är en bit kvar till den kritiska massan. Men om Volvo går ner ytterligare 20 procent innebär det att produktionen i Sverige halverats, säger Matts Carlsson, fordonsanalytiker på Göteborg Management Group.

- Och då börjar hela systemet gunga. Kärnföretagen Volvo och Saab kommer nog att överleva, jag är mer orolig för vad som händer i underleverantörsleden.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här