Skånska lättviktaren växer ur fabriken

2017-03-07 06:00  

Sportflygplanet Blackwing från Eslöv har fått mycket uppmärksamhet i Europa det senaste året. Snart får de första kunderna sina flygplan.

Här kan du öppna grafiken som pdf-fil, vilket gör att den fungerar bättre i mobilen: Grafik_blackwing.pdf

I vår ska tre exemplar vara klara för leverans. De blir de första som har byggts efter beställning av en slutkund. Under året fortsätter sedan plan att rulla ut från tillverkningen i Eslöv.

Ny Teknik skrev om Blackwing i december 2015. I vår väntas flygplanet också få klartecken av en tysk certifiering, som gäller i stora delar av Europa.

Blackwing har sin grund i ett KTH-projekt för att utveckla ett bränslesnålt flygplan. Niklas Andersberg har tillsammans med designern Verna Knaust utvecklat idéerna vidare, och 2015 fanns ett demonstrationsflygplan färdigt.

Förra året prydde Blackwing omslaget på en rad flygtidningar i Europa, och fick flera designpriser, som det tyska Red Dot Award.

– Det har varit helt fantastiskt, säger Niklas Andersberg, vd för Blackwing med bakgrund som flygingenjör på Saab.

Planet har plats för två personer, väger 300 kilo och klassas som ett ultralätt flygplan. Det är i princip helt tillverkat i kolfiber, och har en design och vingprofil som är avsedd att få ned bränsleförbrukningen.

Läs mer:

Läs mer: Följ med flygteknikerna i Boeings Dreamliner 787-8

Planet drar mellan 0,5 och 0,7 liter bensin per mil i fart på 250 till 300 kilometer per timme.

Nästa steg är att utrusta planet med elmotor. Ett samarbete med Siemens är möjligt, enligt Niklas Anderberg. Utmaningen nu är att skala upp produktionen, där allt utom motorerna görs av företagets tolv anställda.

– Nästa år växer vi ur lokalen. Det är en ekonomisk fråga vart vi ska flytta.

Med på kartan finns både en större anläggning i Eslöv och en möjlig flytt utomlands.

Relaterade dokument

Anna Orring

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt