Skånska älgar offer för danska tåg

2010-03-15 15:04  
Öresundstågen - en variant av ABB/Adtrans/Bombardiers trotjänare IC3. Foto: Wikipedia

De danska Öresundstågen har haft en helvetisk vinter med avställda tåg och dyra reparationer. Och så de skånska älgarna, som fått sätta livet när de krockat med tågen.

- Vi har haft 1-2 viltkollisioner i veckan under vintern. På tågverkstaden säger de att de aldrig varit med om något liknande, säger Jan Wildau, direktör på det dansk-brittiska tågbolaget DSB First, som kör Öresundstågen på båda sidor sundet.

Det är den danska tidningen Ingenjören som skriver om Öresndstågens problem med is, snö och älgar.

Älgarna är bara ett problem på den svenska sidan, men det är illa nog, enligt Ingenjören.

De skånska älgarna har sökt sig upp på de relativt snöfria banvallarna och där blivit lätta offer för de framrusande Öresundstågen.

Varken älgarna eller tågen har klarat sådana sammanstötningar.

Men också isen och snön har satt Öresundstågen ur spel.

Det är framför allt elektroniken i tågen som tagit stryk.

Dels har det automatiska kontrollsystemet ATC, som sitter under tågen, satts ur spel när tåget kört mot hårda snövallar. En skyddskomponent under tåget har då brutits av.

Dels har fukt krupit in i det utrymmet under tåget där elkablarna finns samlade, och skapat kortslutning.

- Tågen är packade med elektronik. I och med att de körs både i Sverige och Danmark, som har olika elsystem, har tågen dubbla system vilket gör att reparationerna blir både dyra och komplicerade, säger Jan Wildau till Ingenjören.

I DSB Firsts verkstad i Helgoland utanför Köpenhamn har så många som 23 tågset av totalt 89 stycken Öresundståg varit inne för reparation samtidigt.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt