Sju lastbilstillverkare: Alla nya fordon fossilfria senast 2040

2020-12-15 11:39  
Henric Henricsson, vd för Scania. Foto: TT

Volvo, Scania, Daimler, Man, Daf, Iveco och Ford har tecknat ett gemensamt löfte om att nya fordon senast 2040 ska kunna köra på fossilfritt bränsle.

Senast 2050 ska industrin för kommersiella fordon vara fossilfri. För att nå det målet har nu sju lastbilstillverkare enats om alla nya fordon som säljs senast 2040 ska vara fossilfria.

Volvo, Scania, Daimler, Man, Daf, Iveco och Ford har nu publicerat det gemensamma uttalandet, vilket Financial Times var först med att rapportera. Alla sju ingår i den europeiska branschorganisationen Acea.

I stället för traditionella förbränningsmotorer ska de fokusera på vätgas, batteriteknik och ”rena bränslen”.

Läs mer: ”Vi har behövt omvända hela organisationen”

De sju lastbilstillverkarna arbetar tillsammans med tyska Potsdam Institute for Climate Impact research för att hitta de bästa teknikspåren framåt. Professor Johan Rockström leder institutet.

Investeringar i elnäten

I överenskommelsen ingår även ett rop på investeringar i elnäten samt högre skatt på koldioxid inom Europa. ”En framgångsrik utrullning av nollutsläppsfordon kommer endast att bli möjlig om ett tätt nätverk av lämplig infrastruktur byggs ut snabbt”, står det i överenskommelsen.

Lastbilsindustrin kommer att behöva investera mellan 50 och 100 miljarder euro, motsvarande 500-1 000 miljarder svenska kronor, säger Scanias vd Henrik Henriksson, tillika ordförande för styrelsen för kommersiella fordon inom Acea, till Financial Times.

– Om vi kan få det här att hända måste vi arbeta tillsammans, säger han.

Ett sådant här steg skulle förstås kräva stora investeringar i bland annat laddinfrastruktur och tankstationer för vätgas.

”Förändra kunders beteenden”

Henrik Henriksson säger till FT att omställningen blir väldigt svår för lastbilstillverkarna om politikerna fortsätter att subventionera fossila bränslen.

– Vi måste förändra våra kunders beteenden, och våra kunders kunder.

I överenskommelsen skriver parterna att ”förnuftig prissättning av koldioxidutsläpp är förmodligen den effektivaste politiska åtgärden för att åstadkomma övergången till en säker och ren klimatframtid”.

I dagsläget förutspår aktörerna att batterielektriska lastbilar kan nå kostnadsparitet med dieselmotorn om bara några år, inom många marknadssegment.

Överenskommelsen utesluter inte någon specifik teknik, utan handlar om att bränslet eller energibärarna (till exempel vätgas eller elektricitet) fordonen drivs av måste vara fossilfritt.

Uppdaterad version: Artikeln har uppdaterats sedan den gemensamma överenskommelsen publicerats.

Johan Kristensson

Mer om: Scania Volvo

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt