Självkörande fordon hindrar bilköer

2017-05-23 14:48 Felix Björklund  
Volvos Drive me-projekt låter föraren släppa ratten. Foto: Volvo Group.

Vägrar du sätta dig i en självkörande bil? Även skeptiska förare bör vara positiva till tekniken. Detta då en studie visar att det bara krävs några få autonoma fordon för att bota bilköer.

Att sitta fast i en bilkö är öken. Inte nog med att det tar tid, det är stressande och ineffektivt. Och oavsett vad vi gör så är köer en naturlig del så länge människor sitter bakom ratten.

Men även om det är ett långt tag kvar till det att man helt kan lämna över ratten till datorerna, krävs det inte en armada med självkörande bilar för att bota problemet med bilköer. Nej – enlig ny forskning krävs det bara några procent robotbilar.

– Våra experiment visar att med så lite som fem procent automatiserade fordon, så kan vi helt ta bort start/stopp-vågor som uppkommer genom mänskligt beteende, säger professor Daniel Work vid University of Illinois, som leder forskningen på universitetets hemsida.

Under normala förhållanden krävs det egentligen inga hinder för att en start/stop-kö ska uppstå. Fenomenet kallas ”fantomköer” och sker dagligen världen över. Men genom att blanda in en dos självkörande bilar – så kunde professor Work visa att problemet med fantomköer minskades rejält.

I tester där en autonom och 20 mänskligt styrda bilar körde runt på en bana blev inte bara trafikflödet bättre – fordonens bränsleförbrukning minskade med upp till 40 procent.

Resultatet pekar även mot att även teknik relaterad till självkörande bilar, såsom adaptiv farthållare, har möjligheten att förbättra trafikflödet rejält.

Forskningen pekar mot att autonoma fordon är nästa steg i trafikevolutionen. På samma sätt som statiska trafiksensorer har ersatts av crowd-sourcad gps-data, kan användandet av självkörande bilar exempelvis ersätta behovet av koncept som trafikskyltar för variabel hastigheter.

– Fullt autonoma bilar i trafik ligger långt i framtiden på grund av tekniska, marknadsmässiga och politiska begränsningar. Men, ökad kommunikation mellan fordon och ökad nivå av automatisering i konventionella fordon ligger i närtid, säger professor Benedetto Piccoli som var med och utvärderade studien.

Nästa steg är nu att testa hur autonoma fordon fungerar i tätare trafik där mänskliga förare har mer frihet.

Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev!

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt