Se vem som är Saabs coolaste ägare

2009-05-25 14:53  

Saabentusiasternas sajt Saabsunited.com har genomfört en omröstning om vem de vill se som ny ägare till Saab. Och det är varken kineser eller amerikaner.

Nej, drömägaren till Saab är den svenska bilbyggaren Christian von Koenigsegg i Ängelholm, som bygger supersportbilar i miljonklassen - en miljon euro vill säga.

Störste ägare i Koenigsegg Automotive är norrmannen Bård Eker, som till den norska nyhetssajten E24 sagt att det vore en dröm att få köpa Saab.

I den högst ovetenskapligaomröstningen på Saabsunited.com, som vid tretiden på måndagseftermiddagen hade knappt 900 respondenter, fanns bara tre alternativ – svenska Koenigsegg, amerikanska Renco och ”någon kines”.

Det är dessa tre alternativ som lokaltidningen i Trollhättan, TTELA, pekar ut som en enda kvarvarande spekulanterna.

Det började med 27 stycken intressenter. Det kokade ned till tio som bjöds in till en visning av Trollhättefabriken.

En av de hetaste bland de tio var kinesiska Geely, men det tycks i dag vara ett dött spår.

En annan het kandidat har varit den kanadensiska underleverantören Magna, men enligt Trollhättetidningens källor är Magna bara intresserat av Opel.

Kvar på heta listan är nu bara Koenigsegg, Renco och ett kinesiskt företag, okänt vilket.

Enligt TTELA:s källor bland de anställda i Trollhättefabriken var det ett kinesiskt företag utöver Geely på visningen, men ingen fick klart för sig vilket det var.

Men var tog Fiat vägen? Fiat var helt enkelt inte inbjudet till visningen och enligt de senaste ryktena är ingår inte Saab i det bud som Fiat lagt på GM:s europeiska del.

Nej, det hetaste tipset är i nu riskkapitalbolaget Renco. Bakom Renco står en av USA:s rikaste personer, dollarmiljardären Ira Rennert.

Men när Saabentusiasterna fått säga sitt så är det Koenigsegg som gäller.

Se alla bilder på Koenigseggbilarna här.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt