Scanias nya partner har redan självkörande bussar på vägarna

2018-02-05 15:11  
Bild från offentliggörandet av samarbetet mellan Scania och Haylion Technologies. Foto: Scania

Scania har inlett samarbete med kinesiska Haylion Technologies kring bland annat automatiserad körning. Företaget har faktiskt redan självkörande bussar på allmän väg.

I fredags offentliggjordes samarbetet mellan lastbilstillverkaren Scania och det kinesiska företaget Haylion Technologies kring automatiserad körning, elektrifiering och stadsbusstrafik.

Att inleda samarbeten har kommit att bli helt nödvändigt för de flesta fordonstillverkare som vill ägna sig åt teknik för förarlösa transporter. Det uppenbara skälet är förstås att få tillgång till teknik som man själv inte förfogar över. Ett annat kan vara för att få tillgång till nya marknader, exempelvis Kina. Ett tredje kan vara att ett nytt samarbete är ett enkelt sätt att få medieutrymme.

Vad är då Haylion Technlogies för företag? Det grundades så sent som 2016 och består av experter inom bland annat ai, intelligenta transporter, biltillverkning och telekom, rekryterade från ett antal kinesiska universitet.

Visionen är att bli ledande i Kina inom totallösningar för intelligent körning av kommersiella fordon.

Företaget inledde i december i fjol tester på allmänna vägar med fyra självkörande bussar i Shenzen i Guandongprovinsen i sydöstra Kina. Projekter kallas Alphaba.

Läs mer: Alla lastbilstillverkarna i gemensam satsning

Bussarna är relativt små och har bara plats för 19 passagerare per buss. Testbanan är 1,2 kilometer lång med tre busshållplatser längs rutten. Hastigheten är max 40 kilometer per timme och hela resan görs på fem minuter. Enligt China Daily beskrev passagerarna färden som stabil och att bussen stannade på rätt plats vid busshållplatserna. Enligt egen utsago har Haylion Technologies själv utvecklat den självkörande tekniken. Bussarna är utrustade med bland annat lidar, radar, ultraljudssensor, kamera och gps.

Scanias har när det kommer till förarlös teknik hittills främst satsar på lastbilskonvojer. Det innebär att det främsta av exempelvis fyra fordon i rad styrs av en förare medan de efterföljande är programmerade att följa efter.

I januari i fjol berättade Scania att de kommer att genomföra världens första fullskaliga och självkörande lastbilskonvoj mellan två hamnterminaler i Singapore. Det framgick dock inte när. I en intervju med Ny Teknik i höstas sa Gunnar Tornmalm, chef för utvecklingen av autonoma transportsystem på Scania, att det kommer att ta tio år innan dessa delvis förarlösa konvojer finns på allmänna vägar.

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt