Så vill oljebolag och biltillverkare rädda kvar förbränningsmotorn

2017-11-21 07:14  
Foto: Anders Wiklund / TT

Oljebolag gör gemensam sak med biltillverkare för att ta fram ännu tunnare motoroljor. Målet är att öka förbränningsmotorernas effektivitet och därmed förlänga deras återstående livstid – trots allt hårdare regleringar.

Samarbeten mellan oljebolag och biltillverkare kring utveckling av smörjoljor har funnits i många årtionden men har de senaste åren ökat i intensitet sedan allt hårdare regleringar kommit på tal, rapporterar Wall Street Journal. Vissa länder har beslutat om förbud mot försäljning av fossilbilar något decennium in i framtiden, exempelvis Frankrike från år 2040.

De flesta stora biltillverkare har signalerat att de nu satsar på elektrifiering i någon mån. Samtidigt har stora investeringar gjorts i förbränningsmotorn, med hopp om framtida avkastning. För att möta de allt hårdare utsläppskraven krävs mindre men effektivare motorer – och allt tunnare smörjoljor.

En vanlig viskositetsklass på oljan för på de bilar som säljs i dag är 5W-30 eller 0W-30, enligt SAE-skalan Om något år kan oljor så tunna som 0W-16 tillåtas i USA, och därefter kanske 0W-08.

– Det är viktigt att vi kan krama ur den sista droppen. Förbränningsmotorn har fortfarande lång tid kvar, säger Andrew Hepher på Shell som ingått partnerskap med bland annat Fiat Chrysler kring utveckling av nya motoroljor.

Läs mer: Överraskande studie – så ser bilmarknaden ut 2040

BP, med dotterbolaget Castrol, har en testanläggning utanför London dit bland annat Ford och Volvo skickar sina motorer för testning, samtidigt som ingenjörer funderar över nya sätt att förbättra oljorna på.

– Kan du förbättra effektiviteten med några få procent är det fortfarande lönt att göra det. Massor av förbränningsmotorer kommer att finnas kvar under lång tid framöver, säger Dave Hall på Castrol.

Förhoppningen är att de nya oljorna ska möjliggöra mindre turboladdade motorer som fortfarande är relativt kraftfulla och som kan innebära en 15-procent effektivitetsökning jämfört med äldre modeller, enligt en företrädare för konsultfirman Kline & Co.

SAE-skalan

SAE-klassningen definierar oljors viskositet för olika användningsförhållanden. Ju högre tal desto tjockare olja. SAE-systemet består av ett antal klasser för kalla förhållanden, benämnda med ett W efter siffran, samt ett antal klasser för varma förhållanden.

Är oljan benämnd som SAE 30 är det en Singlegrade-olja. Är den benämnd som 0W-30 talar man om en Multigrade.

SAE-skalan har inget med oljans kvalitet att göra, den anges på andra sätt.

Källa: OKQ8.

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt