Så ska Volkswagen få bort en miljon bilar i städerna

2017-12-11 08:39  
Foto: TT

På tio månader byggde Volkswagen elbilen avsedd för samåkning. Den har en räckvidd på över 30 mil och kan laddas till 80 procent på cirka 30 minuter. Med sin nya tjänst Moia hoppas tillverkaren ta bort en miljon bilar i Europas storstäder.

Många analytiker anser att en stor del av det privata bilägandet kommer ersättas av olika mobilitetstjänster. Nu arbetar bilbranschen för fullt med olika alternativ – det gäller inte minst Volkswagen.

– Att bygga bra bilar är inte längre tillräckligt för att säkra framtiden. Dagens kunder förväntar sig mer när det gäller mobilitet. Och med dessa nya kundkrav måste också vi förändras, sade Volkswagens koncernchef Matthias Müller i maj under årsstämman i Hannover.

Koncernens lösning är ”Moia”, ett nytt företag som torde utgöra ett påtagligt hot för Uber. Volkswagens nya samåkningskoncept består av en app för bokning och betalning – samt en ren elbil som har utvecklats speciellt för samåkning. Moia-bilen premiärvisades redan på årets TechCrunch i Berlin. Den har en räckvidd på över 300 kilometer, enligt WLTP-körcykeln, och kan laddas upp till 80 procent på cirka 30 minuter.

Läs mer:

Läs mer: Experter om kritiken mot Tesla-laddaren: Ni har fel

Sedan oktober har systemet testats i Hannover. Nu meddelar Volkswagen att hela ekosystemet ska lanseras i Hamburg under slutet av 2018, inklusive den nyutvecklade bilen. Biltillverkaren kommer erbjuda städer och samarbetspartners ett komplett ekosystem för samåkning – eller enskilda delar.

Volkswagen har planerat, utvecklat och byggt Moia-bilen på rekordkorta tio månader. Under processen har potentiella användare i olika åldersgrupper fått testa bilarna, och deras feedback har använts vid utformningen. Modellen har plats för upp till sex passagerare och sägs erbjuda gott om benutrymme. De åkande har tillgång till USB-portar, snabb WiFi – och sätena är utrustade med dimbara läslampor. En automatisk dörr och handtag gör det lätt att ta sig in och ut. Bagage lastas bredvid föraren.

Läs mer:

Läs mer: Nya ai-metoden ett stort steg för autonoma bilar

Fristående sittplatser ska ge enskildhet. Det kan vara en fördel när du som åkande klumpas ihop med främlingar. För att fylla bilen och undvika omvägar grupperar en algoritm passagerare med liknande destinationer. Appen visar tillgängliga bilar och priset för resan innan bokning. Systemet omfattar även en chaufförsapp.

Volkswagens slogan "One Million Cars Off the Road" indikerar ambitionen kring företagets nya ekosystem för samåkning.

– Målet är att få bort 1 miljon bilar i storstäderna i Europa och USA år 2025. För ett år sedan presenterade vi på TechCrunch i London vår vision om samarbete med storstäderna för bättre effektivitet i trafiken. Vi ville skapa en lösning för de typiska transportproblemen i städerna, som trafik, luftföroreningar, buller och utrymmesbrist – och samtidigt hjälpa dem nå sina hållbarhetsmål. På kort tid har vi lagt grunden till ett nytt koncept för storstaden för internationell lansering under 2018, säger Ole Harms, Mojas koncernchef.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

AI Pension

Debatt