Så har kontrollen stärkts

2011-09-06 23:00  

Röntgen, bombdetektorer och kroppsskanning. Säkerhetskontrollerna på flygplatser har förstärkts dramatiskt de senaste tio åren.

<p>Attackerna 11 september ledde till mycket hårdare säkerhetsregler för flyget. EU-kommissionen fattade beslut om ett helt nytt regelverk redan i november året därpå. </p> <p>- Den absolut största skillnaden var att alla passagerare började säkerhetskontrolleras. Tidigare kontrollerades till exempel bara 25 procent av passagerarna på Arlanda, säger Anders Lennerman, säkerhetsdirektör på Swedavia, som driver elva svenska flygplatser.</p> <p>Förutom bågar med metalldetektorer för resenärer och röntgen av handbagage förbjöds en lång rad föremål i handbagaget, från fickknivar till basebollträn.</p> <p>Säkerhetskontroller av all personal på flygplatserna har införts stegvis. En anställd som går in och ut tio gånger under en dag måste numera passera kontrollen tio gånger. </p> <p>Röntgen av incheckat bagage hade redan börjat införas som en reaktion på Lockerbie-bomben 1988, men tekniken installerades på samtliga flygplatser först efter 11 september-dåden. Därefter har nya terroristdåd lett till ytterligare säkerhetsrestriktioner.</p> <p>* I december 2001 försökte en man ombord på ett plan mellan Paris och Miami antända sprängämnen som han hade gömt i skon. Incidenten fick många flygplatser att börja kontrollera passagerares skor i speciella skoskannrar eller i vanlig bagageröntgen. </p> <p>* Dagens stränga regler mot vätskor i handbagaget infördes hösten 2006 efter att en grupp terrorister avslöjades i London. De planerade att spränga flygplan över Atlanten med hemmagjorda bomber tillverkade av bland annat väteperoxid som gömts i läskflaskor. </p> <p>* I december 2009 försökte den så kallade kalsongbombaren att spränga ett plan på väg mot Detroit med en sprängladdning han hade gömt i kalsongerna. Händelsen fick flera europeiska flygplatser att införa kroppsskannrar, som avbildar gömda föremål under kläderna. </p> <p>Att flygplatserna ligger steget efter terroristerna är olyckligt, tycker Anders Lennerman.</p> <p>- Nya säkerhetskrav införs snabbt som en reaktion på nya dåd, men besluten är inte alltid genomtänkta. Det leder till fruktansvärt stora kostnader för flygplatserna.</p> <p>Enbart på Arlanda är säkerhetskostnaden nu 360 miljoner kronor om året, mer än tre gånger så mycket som för tio år sedan. </p> <p>Även flygbolagen har ökat säkerheten, bland annat med förstärkta, låsta dörrar in till cockpit. Åtgärderna har inneburit att EU-kommissionen i fjol lättade på reglerna för vad man får ha med i handbagaget.</p>

Charlotta von Schultz

Mer om: 11 september

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt