Vi har för närvarande problem med inloggningen och har därför låst upp premiumartiklarna. Vi jobbar på problemet och hoppas lösa det så snart som möjligt!

Ryskt eftermarknadskit gör lastbilen självkörande

2020-05-07 17:03  
Lådan monteras på taket på lastbilen och installationen ska bara ta några minuter. Foto: Kamaz

En takmonterad låda fylld med sensorer som kopplas till fordonets canbus. Med bara några minuters installation menar ryska Kamaz att de kan göra (hyggligt moderna) lastbilar självkörande.

Kamaz producerar lastbilar och är Rysslands största fordonstillverkare. Företaget vill även vara med i utvecklingen av autonoma fordon.

Den senaste innovationen är ett eftermarknadskit bestående av en låda fylld med teknik som monteras på lastbilens tak och kopplas ihop med fordonets canbus-system, det vill säga datakommunikationsnätverket.

Installationen ska bara ta några minuter, därefter ska någon form av självkörning bli möjlig.

Läs mer: Bolagen har gett upp målet om full autonomi

I lådan finns bland annat lidar, kameror samt kommunikationsutrustning. Systemet kallas för Avatar och är främst tänkt att användas i riskabla miljöer, som skogsbränder eller platser som har blivit radioaktivt kontaminerade. Maxhastigheten är 60 kilometer per timme.

För att eftermontering ska vara möjlig krävs att lastbilen har automatisk växellåda samt att gas, broms och styrning regleras elektroniskt, skriver TU Auto.

Tanken på ett eftermarknadskit för att göra bilen självkörande är inte på något sätt ny och det finns flera bolag som sysslar med liknande teknik. Utmaningar som brukar lyftas upp handlar bland annat om att sensorerna kräver kalibrering för att bli kompatibla med fordonet.

Johan Kristensson

Mer om: Autonoma fordon

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt