Professorernas stora duell om snabbtågen

2010-05-18 23:00  

Är tidsvinsterna och miljövinsterna med höghastighetstågen värda det höga priset på 120 miljarder kronor? Ja, säger KTH-professorn Bo-Lennart Nelldal. Nej, säger Örebroprofessorn Lars Hultkrantz.

Höghastighetstågen har nu blivit en valfråga.

Två utredningar på varandra de senaste två åren har varit positiva till de båda höghastighetsförslagen Götalandsbanan och Europabanan.

Ändå valde regeringen bort höghastighetsbanor i sin långsiktiga plan för transportsystemet i Sverige 2010-2021, som presenterades den 30 mars i år.

Det skapade en öppning för oppositionen som den 26 april deklarerade att "vi bygger höghastighetståg om vi vinner valet i höst".

De sträckor som utretts är två "korridorer", där persontrafiken anses vara tillräckligt stor för att bära kostnaderna för helt nya järnvägar.

1) Från Stockholm över Nyköping-Norrköping-Linköping till Jönköping och därifrån till Borås och Göteborg.

2) Från Stockholm på samma spår till Jönköping och där-ifrån vidare till Helsingborg, Malmö och Köpenhamn och vidare mot Hamburg.

Varje gång höghastighetsbanor i Sverige utreds väcks hoppet hos det 40-tal kommuner och regionala organisationer i södra Sverige som ingår i höghastighetstågens intresseorganisation Europakorridoren.

Lika snabbt slocknar det, när utredningen begravs i en ny utredning.

Så var det med utredningen om Europakorridoren 2001, Banverkets utredning om höghastighetståg i Sverige 2003, utredningen om Europabanan 2003, VTI-rapporten från 2005, Banverkets rapport från 2008 och regeringsutredaren Gunnar Malms utredning om höghastighetsbanor från i höstas.

Ladda ned Gunnar Malms utredning"Höghastighetsbanor – ett samhällsbygge för stärkt utveckling och konkurrenskraft".

Tågduellen
Ny Teknik har bett två auktoriteter duellera om höghastighetstågen.

Ja säger Bo-Lennart Nelldal, professor i trafik och logistik på institutionen för infrastruktur på KTH i Stockholm.

Bo-Lennart Nelldal leder och deltar i en rad forskningsprojekt om järnvägstrafik, bland annat projektet Gröna Tåget, som är ett mellanting mellan snabbtåg och höghastighetståg.

Nej säger Lars Hultkrantz, professor på Handelshögskolan vid Örebro universitet.

Lars Hultkrantz ingick i den senaste den senaste utredningen om höghastighetsbanor, där han inte höll med om utredningens slutsatser utan lämnade in ett särskilt yttrande, där han kritiserade de ekonomiska kalkylerna.

Här är de aktuella resetiderna

Den grafiska illustrationen ovan visar beräkningar som gjordes inför Banverkets utredning 2008 av KTH Järnvägsgruppen.

Restiderna har nu reviderats och följande restider till och från Stockholm gäller för följade orter:

Norrköping: I dag 1:10 - med höghastighetståg 0:45

Linköping: I dag 1:35 - med höghastighetståg 1:00

Jönköping: I dag 3:10 - med höghastighetståg 1:25

Göteborg: I dag 2:45 - med höghastighetståg 2:00

Växjö: I dag 3:15 - med höghastighetståg 2:15

Malmö: I dag 4:10 - med höghastighetståg 2:30

Köpenhamn: I dag 4:40 - med höghastighetståg 2:50

Källa: KTH Järnvägsgruppen 2010

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt