Fordon

Prisad debut för KTHs HCCI-motor

Agilis och laget bakom den
Rafael Villasmil

KTH-bilen Agilis med KTHs nya HCCI-motor under huven tog hem priset för bästa tekniska innovation vid studentbilstävlingen Shell Eco Marathon. Loppet var premiär för motorn som för första gången drev en bil.

Publicerad

Shell Eco Marathon är en stor studentbilstävling som i år lockade 221 lag från 24 länder. Tävlingen går ut på att köra så bränslesnålt som möjligt. Teknologerna från Maskinkonstruktion på KTH hade inget med slutsegern att göra. Däremot fick de ta emot priset för bästa tekniska innovation för sin kompakta HCCI-motor.

HCCI, eller homogenmotorn, bygger på att man har en homogen bränsle-luftblandning i en cylinder som man komprimerar så hårt att den självantänder. Förbränningen sker samtidigt i hela blandningen, vilket ger hög verkningsgrad och praktiskt taget helt eliminerar utsläpp av sotpartiklar och kväveoxider.

Ny Teknik har tidigare beskrivittekniken bakom motornsom utvecklats under många år på KTH under ledning av professor Hans-Erik Ångström.

Redan för två år sedan var tanken att motorn skulle vara med i Shell Eco Maraton men det är först i år som studenterna har fått tekniken att fungera.

-När vi startade i tävlingen var det första gången någonsin som motorn drev en bil och den fungerade, säger Rafael Villasmil, en av deltagarna i KTH-laget.

Sedan förra sommaren jobbar han med utveckling av tekniken i företaget HCCI Technology som bildades för fyra år sedan för att kommersialisera den nya motorn.

Rafael Villasmil berättar att intresset var stort för motorn vid tävlingarna som avgjordes i tyska Lausitz.

-Det var många som kom fram för att få mer information. Vi var det enda laget som deltog med en HCCI-motor, säger han.

Agilis hade även en modifierad bensindriven Honda-motor med sig och på den gick bilen som längst 481 kilometer på en liter bensin.

Bilarna får totalt fyra försök och ett av dem gjorde Agilis med HCCI-motorn.

-Vi hade inte haft tid att testa i förväg så det var nervöst, men bilen startade på första försöket, säger Rafael Villasmil.

Bensinförbrukningen med HCCI-motorn uppskattades till 200 kilometer per liter.

Totalt körde bilen 22 kilometer, sedan tog batteriet slut. Batteriet behövs för att starta om motorn vilket görs flera gånger under loppen.

Fotnot:Segraren i Shell Eco Marathon var en bränslecellsdriven bil från franska Polytech Nantes körde 4896 kilometer på motsvarande en liter bensin.