Polestar satsar på V2X – ”Steg mot värld utan behov av kärnkraft”

2021-03-31 17:29  

Hur ska elfordon bli en del av elnätet? Det ska bland annat Polestar, Chalmers och CTEK försöka ta reda på i ett svenskt mångmiljonprojekt.

V2X är en förkortning för Vehicle to everything och är ett samlingsnamn för tekniker som möjliggör överföring av energi mellan laddbara fordon och andra funktioner, exempelvis hemmet (V2H) eller elnätet (V2G). Elbilens batteri går alltså från att enbart kunna ta emot energi till att även kunna ge tillbaka vid behov. 

Chalmers har nu fått 14,5 miljoner kronor av Energimyndigheten för att leda ett svenskt forsknings- och demonstrationsprojekt kring V2X. Syftet är dels att utveckla tekniska lösningar men också att undersöka nyttor, barriärer och potentiella affärsmodeller.

Läs mer: Pionjärerna låter bilen ge el tillbaka till huset

Polestar: Möjliggör värld utan kol eller kärnkraft

Elbilstillverkaren Polestar, laddutrustningsbolaget CTEK, likströmspionjären Ferroamp samt energibolaget Göteborgs energi deltar också. Den totala projektbudgeten är 30 miljoner kronor. 

– V2X kommer att revolutionera framtiden för elnät över hela världen. Jag kan föreställa mig en värld där tusentals elfordon, alla anslutna till elnätet, fungerar som en viktig del av ett helt förnybart energisystem. Till exempel kan en V2H-lösning maximera lagringen av lokal grön energi och ge reservkapacitet under perioder med höga förbrukningstoppar. Detta är ett steg mot en värld utan behov av kol eller kärnkraftverk, säger Polestars utvecklingschef Hans Pehrson i ett uttalande.

Läs mer: Fem intressanta laddalternativ – vi fortfarande väntar på

Avslutas med V2X-demonstration

Projektet är treårigt och avslutas med en demonstration av den utvecklade tekniken på Chalmers campus, liksom på Polestars huvudkontor i Göteborg. Så väl V2G som V2H kommer att demonstreras. 

Johan Kristensson

Mer om: Polestar V2X

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt