Fordon Plastrutor höjde farten på Shinkansen Nosen på N700 är 10,7 meter lång Ljust i tåget med polykarbonat i fönstren Genom att ersätta glasrutorna på nya snabbtåget N700 Shinkansen minskade vikten samtidigt som aerodynamiken blev bättre. Konstruktörerna ställdes inför tre svåra problem. Håkan Abrahamson Publicerad 30 okt 2007 kl 14.07 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Unlock with Glimta Annons Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ fordon Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Unlock with Glimta
Premium Första rotorbladet av trä: ”Mer hållbara än glasfiberbladen” Nu har ett närmare 20 meter långt blad av fanerlaminatträ installerats – först i världen enligt startup-bolaget bakom tekniken.
Premium EU:s största kolnation övergår till kärnkraft – men nu har priset exploderat Kostnaden för tre tryckvattenreaktorer i Polen ser ut att hamna på 200 miljarder danska kronor, vilket är 50 procent mer än väntat.
Premium Materialet viktigt i solceller – startup siktar på svensk fabrik Det dyra materialet behövs i solceller och pekskärmar – men stora mängder går till spillo vid tillverkningen. Ett nytt svenskt företag vill stoppa slöseriet.