Överhettad watt-debatt i Ny Teknik

2012-06-11 13:24  
Elbilsveteranen Caroline Magnussons egenhändigt hopplockade Renault Clio Electric. Foto: Lars Anders Karlberg

Ny Tekniks läsare gick igång direkt efter artikeln om bygga ut de stora E-vägarna söder om Stockholm med snabbladdnings-stationer för elbilar. Oenigheten om elbilarnarnas förträfflighet är total!

Efter mindre än en vecka var antalet kommentarer till snabbladdningsartikeln uppe i över 200 – av mycket varierande kvalitet när det gäller sakinnehåll.

Som vanligt utdelas det rallarsvingar både till höger och vänster men mitt i bataljen dyker det upp en och annan debattör som tagit sig tid att tänka och räkna.

Sune S går på kreativ knock och skriver så här:

”Ett mycket snabbare sätt än snabbladdning är att mackarna hyr ut släpkärror med fulladdade batterier som laddats på natten. Sedan är det bara att åka in och byta kärra vid behov. Då räcker det med ett litet och mycket billigare batteri i själva elbilen.”

Gunnar Lindberg är tror att det kan bli kaotiskt på mackarna om många elbilar ska laddas samtidigt.

”Det kan bli många sysslolösa timmar om man som med dagens elbilar får räkna med att tanka var sjätte eller kanske var tolft mil.”

Teknik- och energidebattören Gunnar Littmarck, boende i Norge, är som vanligt den flitigaste kommentatorn.

”Jag anser att svenska politiker ska inse att elbilar på motorvägar i huvudsak blir kuriosa.”

Signaturen Earl är inne på samma spår.

”Med en fulladdad elbil som ska gå 47 mil mellan Stockholm och Göteborg tar det 19 timmar – 5 timmars körtid plus 14 timmars laddtid med sju semisnabba laddningar a två timmar per laddning. Med en dieselbil hinner du till Paris på den tiden.”

Nissan Leaf-ägaren Gordon Strömfelt från Göteborg håller inte med.

Eftersom han har en Leaf som kan snabbladdas med likströmsladdaren Chademo går laddningen mycket fortare än vad signaturen Earl beskriver.

En Chademoladdning ska inte ta mer än en halvtimma och då klarar Gordon sträckan Stockholm-Göteborg med en total restid på 6,5 timmar varav laddning 2 timmar, enligt hans egna beräkningar.

Han kör i 110 kilometer i timman och räknar med att ett fulladdat batteri räcker från Stockholm till Nyköping. Där blir det stopp för första laddningen. Nästa laddning i Linköping, tredje i Ödeshög och fjärde i Ulricehamn.

Och bränslekostnaden blir inte mer än 150 kronor med en hemmaladdning och fyra snabbladdningar.

Men vad är den verkliga kostnaden per mil med elbilen om man räknar in avskrivning på de dyra batterierna?

Signaturen Carl ger sig på en kalkyl där han utgår från att ett batteri håller för tusen laddningar och att varje laddcykel är tio mil.

Med ett pris för ett nytt batteri på 100 000 kronor blir enbart batterikostnaden 10 kronor per mil.

Till det kommer den rörliga kostnaden för elen. Om bilen drar 2,5 kWh per mil och man laddar med billig hushållsel blir elkostnaden 3 kronor milen.

Total milkostnad 13 kronor enligt signaturen Carl.

Men här protesterar Leaf-ägarna som hävdar att Nissan ger garanti för 16 000 mil.

- Jag behöver inte argumentera med dig för jag har redan kommit fram till att en elbil är den rätta lösningen för mig. Jag sparar massor av pengar på det, skriver signaturen M.

Gordon Strömfelt är också elblisfrälst efter bara två månader med Nissan Leaf.

- Leafen är ursprungligen köpt i pendlingssyfte men jag skulle gärna testa att köra sträckan Göteborg-Linköping, där vi har släkt och vänner - om det finns möjlighet till räckviddsförlängning med snabbladdning, skriver Gordon Strömfelt.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt