Nytt hopp om att hitta svarta lådan

2011-04-29 08:29  

Djuphavsdykare och undervattensrobotar har nu hittat fästet till den svarta lådan på det förolyckade Air France-planet AF 447. Men man måste hitta själva hårddisken för att få svar på varför planet störtade i havet.

Plan 447, en Airbus 330-203 med 228 passagerare ombord, försvann under en flygning mellan Rio de Janeiro och Paris den 1 juni 2009 i hårt väder.

Efter dagar av sökande hittade man flytande vrakdelar i södra Atlanten cirka 65 mil nordost om Brasiliens kustöar.

Sedan dess har haveriutredarna sökt efter vrakdelar, kroppar och inte minst de två "svarta lådorna" med piloternas röstinspelningar och digitalt inspelad flygdata.

Först när man hittat de svarta lådorna kan man få svaret på varför planet störtade.

För Airbus som byggt planet och för Air France som flög det är det viktigt att få fram sanningen om olyckan. En fransk domstol har nämligen inlett förundersökning mot de båda företagen om åtal för mord.

Det tog ett år att lokalisera området där planet förväntades ha sjunkit ned i havsdjupet och ytterligare ett år att hitta vraket.

Hela området som man haft att arbeta med är 10 000 kvadratkilometer stort.

För tre veckor sedan kunde den fjärrstyrda undervattensroboten Remus  ta bilder på vraket.

Bilderna visar motorer, en del av flygkroppen, landningsställ och ett vingparti – men ingen ”svarta låda”.

Nu rapporterar nyhetsbyrån Reuters att dykarna hittat fästet till en av de svarta lådorna, som egentligen är orange till färgen och ser ut som en stor cylinder.

Därmed ökar hoppet att hitta resten av färdskrivarutrustningen i samma område.

Experter menar att minnesdelarna i de två svarta lådorna - Cockpit Voice Recorder och the Digital Flight Data Recorder - är väl skyddad och att det är fullt möjligt att återskapa informationen.

- Hela modulen är som en sarkofag, säger en expert till Reuters.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt