Fordon

Nytt avgasfusk avslöjat av EU-kommissionen

Foto: Pontus Lundahl / SCANPIX / TT

EU-kommissionen kan ha kommit på biltillverkare med att på nytt manipulera värdena för bilarnas avgasutsläpp. Den stora skillnaden är att den här gången överdrivs utsläppen, skriver tyska Tagesblatt.

Den tre år gamla dieselskandalen handlade om att flera tillverkare fuskade med mätningarna så att bilarna såg ut att släppa ut mycket mindre kväveoxid än vad de gjorde under verklig körning. Det Tagesblatt nu avslöjar, efter att ha tagit del av en rapport från EU-kommissionen, är att det nu kan ha förekommit fusk av ett helt annat slag – utsläppen av koldioxid (CO2) är förvånansvärt höga.

Mätningarna har gjorts med den nya testcykeln Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure (WLTP), som började gälla för nya bilmodeller förra året och som till skillnad från föregångaren bygger mer på verklig körning än på laboratorietester.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här