Fordon

Ny patrullbåt snålar med propellerteknik

Kustbevakningsbåt KBV 312 Foto: Volvo Penta
Maskinrummet i KBV 312 Foto: Volvo Penta

Den första i en serie av fem kustbevakningsfartyg som spar stora mängder bränsle har stationerats i Falkenberg.

Publicerad

Den 25 meter långa båten får en toppfart på 32 knop. Drivningen sker med tre stycken motorer på 588 kW vardera samt Volvo Pentas drivsystem med framåtriktade motroterande propellrar, IPS.

Med den propellerlösningen lovar Volvo Penta 30 procent lägre bränsleförbrukning jämfört med konventionella propellerarrangemang.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här