Ny patrullbåt snålar med propellerteknik

2012-06-14 15:13  

Den första i en serie av fem kustbevakningsfartyg som spar stora mängder bränsle har stationerats i Falkenberg.

Den 25 meter långa båten får en toppfart på 32 knop. Drivningen sker med tre stycken motorer på 588 kW vardera samt Volvo Pentas drivsystem med framåtriktade motroterande propellrar, IPS.

Med den propellerlösningen lovar Volvo Penta 30 procent lägre bränsleförbrukning jämfört med konventionella propellerarrangemang.

Framåtriktade propellrar ger förutom lägre bränsleförbrukning och lägre utsläpp, även högre dragkraft och lägre ljudnivå. Tekniken lanserades 2005.

Tack vare ett elektroniskt övervakningssystem kan en av de tre dieselmotorerna kopplas bort från drivfunktionen och i stället användas för att driva en vattenpump om fartyget ska sättas in för brandbekämpning.

Kustbevakningsfartyget, som får beteckningen KBV 312, har byggts vid varvet Baltic Workboat i Estland. De resterande fyra patrullbåtarna levereras nästa år.

Håkan Abrahamson

Mer om: Propeller Båt

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt