Nu kan sanningen bakom kraschen komma fram

2012-08-13 10:29  

Bägge svarta lådorna från kraschen med ett norskt Hercules-plan vid Kebnekaise är nu återfunna. Nu ökar chanserna att få veta vad som verkligen hände, säger haveriutredaren Agne Widholm.

-Det är fantastiskt bra. Sökområdet var enormt stort och terrängen extremt otillgänglig, säger en lättad Agne Widholm, på Statens haverikommission.

På söndagen hittade svenska försvarets alpinister den sista av Herculesplanets två så kallade svarta lådor. Det var den tekniska färdskrivaren, Digital flight data recorder, som återfanns i den otillgängliga bergsterrängen, berättar Agne Widholm.

En vecka dessförinnan fann man också spelaren som registrerare röster och ljud i cockpit, Cockpit voice data recorder. Lådorna ska nu transporteras till Storbritannien. Redan i morgon tisdag flyger en av haverikommissionens tekniska utredare med lådorna till London.

Vad händer med dem där?

-Lådorna är relativt oskadade men har också vissa skador. Därför tar vi hjälp av den brittiska haverikommissionen AAIB att ta fram och säkerställa alla data och registreringar, säger Agne Widholm.

AAIB står för Air Accidents Investigation Branch och ligger i Aldershot, fem mil sydväst om London. Myndigheten är en del av det brittiska transportdepartementet och utreder olyckor inom flyget.

-Hade lådorna varit helt oskadda hade vi själva klarat att ta fram innehållet. Men vi arbetar inte så ofta med skadat material som man gör i England, säger han.

Arbetet med att kopiera registreringarna väntas bli klart redan i slutet av denna vecka.

-Sedan ska allt innehåll analyseras och det kan ta tid, säger Agne Widholm.

Han vill i nuläget inte spekulera i vad som kan ha orsakat kraschen, men säger att informationen från lådorna sannolikt kommer att styra utredningen framöver. En slutlig haverirapport, hoppas han, ska vara klar före årsskiftet.

Vad kan ni få fram via inspelningarna?

-Jag förutsätter att vi kan få fram alla data och i så fall kan vi rekapitulera hela kraschen. Sedan tidigare har vi inspelningen med trafikledningen.

Hur kommer det sig att ni hittade lådorna nu i augusti?

-Jag och en kollega var nyligen uppe och flög i området och fotograferade haveriplatsen med kameror som kan få fram mycket högupplösta bilder och sedan inriktade vi sökarbetet på nytt, säger Agne Widholm.

Såväl personal från Försvarets jägarbataljon i Arvidsjaur som från Markstridsskolan i Kvarn har deltagit i det intensiva sökandet.

Det militära Herculesplanet kom från Evenes i Norge och kraschade mot en bergsvägg i Kebnekaisemassivet på eftermiddagen den 15 mars i år under en inflygning till Kiruna flygplats. Planet deltog i den militära internationella storövningen Cold response och var på väg ned mot en lägre flyghöjd.

Samtliga fem i besättningen omkomoch flygplansdelar spreds över ett stort toppigt och snöigt bergsområde.

Haveriutredarna har hittills presenterat en preliminär faktasammanställning. Läs den här: http://www.havkom.se/virtupload/reports/Preliminär%20faktasammanställning%202012-05-10.pdf

Mer om: Flygplan Flyg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt