Nolltolerans för nya el-Saaben

2009-12-09 13:08  

I morgon torsdag väntas Energimyndigheten ge klartecken till det nya Saabprojektet ZE 9-3 – zero emission, noll utsläpp. Näringsminister Maud Olofsson har redan bekräftat att de kommer pengar.

- För att snabba på omställningen till grön teknik och för att stärka svensk fordonsindustri skjuter regeringen till extra resurser, sade Maud Olofsson när hon tillsammans med arbetsmarknadsminister Sven Otto Littorin besökte Saabfabriken i Trollhättan i går tisdag.

För Saab-projektets del handlar det om ett stöd på 86 miljoner kronor, som beviljas av Energimyndigheten.

ZE Saab 9-3-projektet är en fortsättning på elbilsprojektet Blixt i Trollhättan, men med litet annorlunda upplägg och med något annan partnersammansättning.

Exakt hur det nya Blixt II-projektet ser ut väntas inte bli offentligt förrän på måndag.

Boston Power och Electroengine
Klart är dock att det heta batteriföretaget Boston Power är med i projektet.

Boston Power har grundats av den svenska kemidoktorn Christina Lampe-Önnerud och hennes man Per Önnerud i Boston. Deras litium-jon-batteri Swing uppger vara mycket energieffektivare än dagens litium-jon-batterier för elbilar.

I projektet ingår också Uppsalaföretaget Electroengine, som byggt de tre Saab 9-3-bilarna som hittills visats upp.Se bilderna från i somras här.

Electroengine har utvecklat en elbilsteknik som enkelt kan installeras i de flesta bilar, enligt vd och grundaren Thomas Bergfjord.

Systemet heter True Electric och innehåller avancerade, synkrona elmotorer och en ny motorstyrning som varken kräver växellåda eller traditionell differential, enligt Thomas Berggjord.

Kraftelektroniken uppges vara mindre och lättare än i dagens elbilar.

Den tyska tidningen Auto Motor & Sport provkörde i somras. Läs recensionen här.

Magnet för underleverantörer
Den svenska kraftindustrins spjutspetsorganisation Power Circle är med i Zero Emission-projektet, liksom företaget Saab Automobile. Projektledare och samordnare är Innovatum i Trollhättan.

Innovatum kallade i höstas till seminarium för underleverantörer och det kom närmare 30 företag som ville vara med och utveckla nya svenska elbilar.

Många av dom kommer också att engageras i det nya ZE Saab 9-3-projektet.

200 miljoner för Saab-projektet
Budgeten för ZE Saab 9-3 projektet är beräknad till 200 miljoner kronor, varav Energimyndigheten bidrar med 86 miljoner.

Åtta mil sydväst om Trollhättan arbetar Volvo i Göteborg med sitt elbilsprojekt C30 BEV, som också söker pengar från Energimyndigheten.

Det projektet är budgeterat till 300 miljoner kronor varav Energimyndigheten väntas satsa 150 miljoner.

- Vi samordnar kravspecifikationerna för underleverantörer med Volvo, som parallellt med oss arbetar med sitt C30-projekt. Vi har möten tillsammans, säger Lillemor Lindberg, projektkoordinator på Innovatum.

Ny Teknik testkörde Volvos elbil tidigare i höstas.Läs det reportaget här.

Underleverantörer

Uppvärmning:

KG Knutsson AB
Webasto
DEFA
Calix
Zemission
CromoGenics AB

Kraftelektronik:

Mecel AB
Telenor Connextion AB
SMSC Sweden AB
Yasaki Europe Ltd
NFO Drives AB
Adiator AB
INCA AB
TVAB International AB
TranSiC
ACTIA

Drivning:

Applied Nano Surfaces AB
Magnetics Components AB
GETRAG

Batteri:

BollebygdsPlast/Espira
Lindstone Inovation
Asius Hardware Techn
MacBat AB
Eltek Valere AB
Get Fuel Cells International AB
Conflux AB
Boston Power Inc
Magnetics Components AB
Power Cell Sweden AB

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt