Fordon

Nitbrist försenare Dreamliner

En sektion av Dreamliner

Den senaste förseningen av Boeings jättesatsning Dreamliner beror på bristen på fästelement – alltså bultar, skruvar och nitar. Boeing skyller förseningen på underleverantörerna, som inte hinner med.

Publicerad

Dreamliner är till stora delar byggd i kolfiber, på ett liknande sätt som en extrem segelbåt. Flygplanskroppen består av väldiga tunnliknande delar, som sedan fästs ihop i slutmonteringen. Den nya konstruktionen har minskat behovet av nitar och andra fästelement med 50 000, skriver tidningen Verkstäderna, men det går ändå åt upp till en miljon mycket specialiserade nitar, bultar och skruvar till varje plan.

Kompositmaterialen gör att Dreamlinern inte kan fogas med de aluminiumnitar som varit regel i flygindustrin. De större sektionerna fogas i stället med specialbultar.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här