Nissans bränslecellsbil tankar etanol

2016-06-15 10:41  
Nissans testbänk för fastoxidbränsleceller, SOFC. Foto: Nissan

Nissan lanserar nu en bränslecellsbil som tankas med etanol i stället för vätgas. En full tank ska räcka för 600 km körsträcka.

Japanska Nissan presenterar en alternativ lösning till bränslecellsbil. I stället för att tanka fordonet med vätgas under tryck, tankas i stället etanol i en vanlig bränsletank för flytande bränslen.

Etanolen omvandlas sedan i en reformer till vätgas som matas till bränslecellen och där tillsammans med syre från luften alstrar el.

Nissan använder sig av en fastoxidbränslecell (SOFC) som arbetar vid högre temperatur än konventionella bränsleceller, och som använder billigare material i sin uppbyggnad.

Den största skillnaden mot konkurrenternas lösning är dock att bilen kan tankas inom ramen för en redan utbyggd infrastruktur för bilbränslen. Etanol i olika blandningar med bensin har funnits på marknaden ett bra tag och kräver till skillnad mot nya vätgasmackar inga större omställningar på bensinstationerna.

Reformern kräver inte ren etanol vid omvandlingen till vätgas, spriten kan blandas med upp till 55 procent vatten.

Ännu har Nissan inte till fullo löst problemet med att systemet arbetar vid hög temperatur. Det betyder att innan det kommit upp i rätt arbetstemperatur så är verkningsgraden låg.

Den bränslecellslösningen ger på utsläppssidan vattenånga, värme men även koldioxid. Koldioxiden är en biprodukt vid omvandlingen av etanol till vätgas. Nissan hävdar dock att processen är koldioxidneutral eftersom man räknar med att bioetanol används.

Biltillverkaren räknar med att kunna släppa ut fordon på marknaden med denna bränslecellslösning omkring 2020. De japanska biltillverkarna Toyota och Honda har satt som mål att marknadsföra sina bränslecellsbilar i samband med de olympiska spelen det året. Nissan vill sannolikt haka på det tillfället till uppmärksamhet.

Företaget ska dock fortsätta det samarbete med konventionell vätgasbaserad bränslecellsteknik som man redan inlett med Ford och Daimler.

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt