Panasonic har tagit fram de vitala komponenterna som navmotor, styrelektronik, batteri och laddare till elskotern. Skotern baseras på en populär bensindriven modell som kallas Let's 4 Basket och som drivs med en 50 cc bensinmotor.
Den eldrivna versionen ska kännas bekant för en förare som vill byta mellan eldrift och bensindrift. Den eldrivna versionen är 2 kg lättare.
Litiumjonbatteriet ska ge en räckvidd på ca 30 km vid maxhastigheten 30 km/h. Det kan lyftas ut och ersättas med ett redan laddat batteri. Ett reservbatteri ryms under sitsen. Bromsenergin återförs till batteriet under färd.
Skotern börjar säljas i Japan i januari 2012.
Kommentarer
Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.
Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.